Google Analytics GDPR compliant alternativ fundet: Mød Fathom

af | Annonce, Online Markedsføring

Læsetid: 2 – 3 minutter Jeg har længe været på udkig efter et letvægts analyse-/statistikværktøj til min og mine kunders hjemmesider. Hidtil har jeg brugt Google Analytics. Men jeg er irriteret over prisen for at bruge Google Analytics:

  1. Google sætter cookies på mine hjemmesider og dermed tvinger mig til at bruge et irriterende cookie-banner
  2. Jeg forærer data til Google om mine hjemmesidegæster
  3. Ved at bruge Google Analytics, bryder jeg EU’s Persondataforordning GDPR.

Derudover koster det ikke noget at bruge Google Analytics. Men helt ærligt… Jeg vil langt hellere betale lidt kroner for til gengæld at slippe for punkt 1 og 2 herover.

Google Analytics er ofte overkill

Jeg – og de fleste af mine kunder – har ikke brug for det utal af funktioner og sporingsindstillinger, som Google Analytics tilbyder: OS-versionsdata, adfærds-flow, exit-sider og tilskrivning – bare for at nævne nogle eksempler.

Alternativ til Google Analytics

De her spørgsmål, skal min analysesoftware kunne besvare

  • Vokser min side, stagnerer den eller er besøgstallet dalende?
  • Hvilke sider besøger folk?
  • Hvilke henvisningssider kommer de fra?
  • Hvor mange mennesker ser på min hjemmeside lige nu, og hvad kigger de på?
  • Bouncerate

Informationer jeg er interesseret i, men som er ikke kritiske:

  • Besøger folk mit website fra deres desktop, tablet eller telefon?
  • Hvilke browsere bruger folk?
  • Hvilket land bor folk i?

For at besvare disse simple spørgsmål behøver du ikke en datasugende tjeneste som Google Analytics. I min sommerferie 2020 lyttede jeg til en podcast (Above Board), som sendte mig på sporet af min nye analyse-software: Fathom Fathom Analytics kontrolpanel Billedet herover er et screenshot af fra mit Fathom kontrolpanel en varm julidag i 2020.

Undgå at miste historiske data fra Google Analyticsl UA + GA4 – Importer dine data til Fathom

Er du Google Analytics-bruger, kan du importere alle dine historiske data fra UA + GA4 og lagre dem på din Fathom Analytics-konto for at gemme dem “for evigt”.

Sådan gør du: På din Fathom-konto skal du gå til “Settings” og  derefter “Import” og komme i gang. Importen vil ikke tage persondata med over i importen.

Fordele ved at bruge Fathom frem for Google Analytics

Privatliv først

Fathom er dedikeret til at levere god analyse-software uden at høste personlige eller private oplysninger fra dig, der bruger min hjemmeside. Den minimale kode (script) bruger ikke cookies, hvilket betyder, at tredjeparts cookie-blokering ikke vil påvirke mine trafikrapporter. Mine besøgende behøver ikke bokse med et irriterende cookie-banner (med mindre jeg vælger at bruge andre tredjeparts-cookies på min hjemmeside). Ingen personlige oplysninger (overhovedet) indsamles.

Skaleres efter brug

Fathom kan jeg bruge på så mange hjemmesider, som jeg vil. Prisen stiger kun i takt med, at trafikken på disse hjemmesider vokser. Maksimum for den billigste løsning er 100.000 visninger pr. måned.

Hurtigt kontrolpanel

Fathoms kontrolpanel er lynhurtigt. Det er en fornøjelse kunne at kikke på et element og få svar på et sekund eller to.

Basseører for uafhængig software

Jeg har alt for længe betalt med data til Google og dårlig brugeroplevelse i form af cookie-banneret på min hjemmeside. Jeg er lykkelig for at have fundet en løsning, der privatlivsvenlig og kun koster et lille beløb. Jeg betaler 14 USD pr. måned (lidt under en hundredelap i DKK) om måneden for ubegrænset antal hjemmesider med op til 100.000 visninger tilsammen. Det rækker til mine egne to hjemmesider og de af mine kunder, der vil være med.

Prøv Fathom gratis i syv dage og få rabat på din første betaling

Hvis du er interesseret i at prøve Fathom, så brug dette annonce-link, der giver dig rabat på10 USD på din første betaling første betaling. Når du bruger annonce-linket , får jeg en rabat på min månedlige betaling til Fathom.  Win-Win! Hvis du ikke ønsker at bruge et henvisningslink , vil jeg stadig varmt anbefale dig at tjekke https://usefathom.com direkte og prøve det. Fathom tilbyder syv dages gratis prøvetid. Fathom siger selv, at de har en god kunde-support. Men jeg har ikke prøvet den, for det har været supernemt at komme i gang ved hjælp at de instrukser, der gives på hjemmesiden. Jeg håber, du er lige så glad for at have fundet Fathom, som jeg er. Fortæl mig gerne om din oplevelse af Fathom i kommentarfeltet herunder.

De allerbedste hilsner

Få flere gode råd til din hjemmeside – læs også disse blogindlæg:

Opfordring til at hente den ultimative hjemmesideguide. Tilmelding til nyhedsbrevet kræves.
Rikke Ekelund

Skribent

Artiklen her er skrevet af mig. Jeg hedder Rikke Ekelund, og det er primært mig, der skriver her på bloggen. Til dagligt arbejder jeg som freelance webdesigner med at bygge hjemmesider til mine kunder, som jeg også hjælper med drift og support.

3 Kommentarer

  1. Aris Kuckovic

    Hej Rikke

    Super fint indlæg – jeg er også begyndt at rykke mine kunde væk fra GA.
    Har du kigget på Matomo? Det skulle, efter sigende, være det bedste alternativ til GA.

    MVH
    Aris

    Svar
    • Rikke Ekelund

      Hej Aris

      Tak for din kommentar. Ja, jeg kender godt Matomo og eksperimenterer i øjeblikket med det på denne hjemmeside. Det virker super fint, og der er flere data at dykke ned i end på Fathom.

      Mvh
      Rikke

      Svar
      • Aris Kuckovic

        Hej Rikke

        Du må endelig poste resultatet når du kommer dertil.
        Jeg har kun positive ting at sige 😀

        Svar

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs også…

Effektiv håndtering af brugerroller og tilladelser i WordPress

Effektiv håndtering af brugerroller og tilladelser i WordPress

Når du driver en hjemmeside, er det afgørende at have styr på brugerroller og tilladelser, især for større virksomheder og dem, der opererer internationalt. Dette sikrer ikke kun din hjemmesides sikkerhed og integritet, men hjælper også med at definere hvert...

Evaluer din hjemmeside i 5 trin

Evaluer din hjemmeside i 5 trin

Hvad siger din hjemmeside om dig? Hvis dette spørgsmål er svært at besvare, eller hvis du ikke er sikker på, om du selv kan lide svaret, så er her en hurtig guide til, hvordan du kan evaluere din hjemmeside. Hvis den eneste indtryk en person havde af dig eller din...