Husk at opdatere dine side- og SEO-titler til det nye år

af | Online Markedsføring, SEO

Det er vigtigt for din virksomhed at have gode og optimale SEO-titler (title tags/metatitel).

Du kan øge dine chancer for at blive fundet online ved at sikre, at dine titler er opdateret og passer til det aktuelle år.

Husk at tjekke dine titler og opdater dem regelmæssigt for at sikre, at du altid er på forkant med de nyeste trends. Hæng på for protip til sidst i artiklen.

Hvorfor er det en god ide at bruge årstal i SEO-titler?

Der er flere gode grunde til at bruge årstal i SEO-titler. For det første viser det søgemaskinerne, at indholdet på din side er up-to-date. Det er vigtigt, fordi søgemaskinerne favoriserer indhold, der er relevant og aktuelt. For det andet giver det dine besøgende en bedre forståelse af, hvad de kan forvente at finde på din side. Hvis du f.eks. Har en blog, der handler om mode, vil dine besøgende være interesserede i at se, hvad der er på mode i år. Derfor er det en god ide at opdatere dine SEO-titler med årstal.
Hvad skal man være opmærksom på, når man bruger årstal i SEO-titler?

Det er vigtigt at opdatere dine SEO-titler, ved årsskiftet

Årstal er en vigtig faktor i forhold til søgemaskineoptimering. De fleste søgemaskiner bruger årstal som en faktor i deres algoritmer, og derfor er det vigtigt, at dine SEO-titler altid er opdateret.

Hvis du har en webshop, er det især vigtigt at opdatere dine SEO-titler, når der sker årlige begivenheder, som f.eks. jul, nytår eller påske. Søgemaskinerne vil søge efter sider, der er relevante for den aktuelle begivenhed, og derfor er det vigtigt, at du har opdateret dine titler.

Hvilke forskellige aspekter skal man overveje, når man laver en SEO-titel?

Dette er et godt spørgsmål, for der er faktisk en hel del, du skal have styr på.

Først og fremmest skal titlen naturligvis indeholde det søgeord, du gerne vil rankes højt på. Men det er ikke nok, at det blot står i titlen. Søgeordet skal også indgå i teksten på siden, ellers vil Google danne sig et helt andet billede af, hvad siden handler om.

Derudover er det vigtigt, at man vælger et søgeord, der er relevant for det indhold, man har på sin side. Det er ikke nok, at man blot vælger et populært søgeord, der ofte bliver søgt på. Hvis du gerne vil have trafik fra Google, skal du sikre sig, at søgeordet også passer til indholdet på din side.

Hvordan laver man en god SEO-titel?

Det er ikke så svært – man skal bare tænke på nogle få ting. Først og fremmest skal du have en klar forståelse af, hvilke ord du gerne vil ranke højt på. Dernæst skal du sørge for at bruge nøgleordene i din titel, så søgemaskinerne ved, hvad der er relevant for artiklen. Brug eventuelt værktøjet CTR-Tool til at skrive dine SEO-titler. Det hjælper dig med at skrive stærke titler, som tiltrækker klik i søgemaskiner.

Til sidst skal du sørge for at opdatere din SEO-titel hvert år, så den fortsat er relevant. Dette er især vigtigt, hvis man gerne vil ranke højt på årsbasis – f.eks. hvis man laver en blog, der handler om ferieplanlægning.

Husk altså at opdatere dine SEO-titler hvert år, så du fortsat kan blive fundet på nettet.

Sådan finder du de sider, der har årstal i SEO-titlen

Når det er ved at være den tid på året, hvor du skal ændre årstal i dine SEO-titler, kan du finde siderne på Google ved at indtaste dit domænenavn  efter site: (uden mellemrum) og det nært udløbende årstal- eksempel med et mellemrum mellem domænet og årstallet:

site:rikkeekelund.dk 2022

I mit søgeresultat på ca. 20 forskellige sider fra min hjemmeside, hvoraf “2022” fremgår, fandt jeg kun denne, hvor tallet står i SEO-titlen.

Brug sitesøgning til at finde de sider, der har årstal i SEO-titlen

Måske du lige skal tjekke for 2021, 2020, 2019 osv., nu du er i gang.

Sådan retter du SEO-titlen til det nye årstal

Når du har fundet den/de sider, der har årstal i titlen, skal du logge ind i dit system og redigere årstallet i metatitlen.

For mit eget vedkommende bruger jeg WordPress og Rank Math SEO til formålet. Jeg vælger side – rediger – og scroller ned til Rank Math SEO-området – “Preview” – “Edit snippet” og ændrer årstallet. Husk at trykke “Update” på WordPress-siden, når du er færdig.

Sådan rettes årstallet i metatitlen/SERP med Rank Math SEO

Jeg skal også huske ændre titlen på selve blogindlægget i det her tilfælde. HVIS du også vælger at ændre URL’en er det vigtigt at sætte en viderestilling fra den gamle URL til den nye URL op. For mit vedkommende – og i dette tilfælde, er URL’en uden årstal, så det behøver jeg ikke gøre.

Protip som til brugere af plugins som Yoast SEO og Rank Math SEO

Da jeg postede denne artikel på LinkedIn, var SEO-ekspert Thomas Rosenstand venlig at gøre mig opmærksom på, at du ikke behøver gøre dette manuelt hvert år.

Brug af tagget %%currentyear%% ved brug af  Yoast SEO eller %currentyear%  ved brug af  Rank Math SEO – i metatitlen/SEO-titlen – eliminerer den manuelle opdatering af årstal. Lignende kan helt sikkert gøres med andre SEO plugins.

MEN være stadig opmærksom på, at indlægs- eller sidetitlen stadig kan have et årstal, der skal opdateres manuelt.

God arbejdslyst med at opdatere årstal i dine SEO-titler!

De allerbedste hilsner

 

 

Rikke Ekelund

Skribent

Artiklen her er skrevet af mig. Jeg hedder Rikke Ekelund, og det er primært mig, der skriver her på bloggen. Til dagligt arbejder jeg som freelance webdesigner med at bygge hjemmesider til mine kunder, som jeg også hjælper med drift og support.

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs også…

Effektiv håndtering af brugerroller og tilladelser i WordPress

Effektiv håndtering af brugerroller og tilladelser i WordPress

Når du driver en hjemmeside, er det afgørende at have styr på brugerroller og tilladelser, især for større virksomheder og dem, der opererer internationalt. Dette sikrer ikke kun din hjemmesides sikkerhed og integritet, men hjælper også med at definere hvert...

Evaluer din hjemmeside i 5 trin

Evaluer din hjemmeside i 5 trin

Hvad siger din hjemmeside om dig? Hvis dette spørgsmål er svært at besvare, eller hvis du ikke er sikker på, om du selv kan lide svaret, så er her en hurtig guide til, hvordan du kan evaluere din hjemmeside. Hvis den eneste indtryk en person havde af dig eller din...