Google viser længere uddrag af din hjemmeside i søgeresultater

af | Online Markedsføring

Dette blogindlæg blev udgivet primo januar 2018 og har været “gyldigt” ind til for få dage siden, hvor opmærksomme SEO-folk opdagede, at Google har “rullet tilbage” og igen kun viser ca. 155 tegn. Jeg lader blogindlægget blive af to grunde:

Måske ruller Google tilbage igen til de lange beskrivelser i søgeresultaterne en dag
Der er nogle tips i indlægget som stadig kan bruges

Nu er du advaret.
Bedste hilsner
Rikke

Man siger, at en hjemmeside aldrig bliver færdig. Vi kan (bør) som hjemmesideejere kontinuerligt lave forbedringer og producere nyt indhold. Hvis vi gerne vil holde vores hjemmesider interessante i forhold til søgemaskiner og deres brugere, skal vi konstant honorere nye krav.

Inden for det sidste år har vigtigheden af SSL og mobilvenligt design holdt os godt beskæftiget. Nu er der opstået en ny ting, det kan betale sig at forholde sig til, hvis man gerne vil ligge godt på Google: Længden af metabeskrivelser.

Hvad er metabeskrivelser?

Metabeskrivelser er den tekst, der vises under titel (title tag) og link til hjemmesiderne i søgeresultater på eksempelvis Google.

Hvad er så det nye med længden af metabeskrivelser?

Der har vist sig en tendens til, at Google viser op til 320 tegn i metabeskrivelsen på deres søgeresultater (i fagsprog SERPs) på desktop. Hidtil har grænsen været ca. 160 tegn.

Jeg har undersøgt det nærmere og fundet artikler, der fortæller, at Google har meldt ud, at de nu viser 230 til 320 tegn af vores metabeskrivelser i søgeresultater.

Men hvordan ser det ud med din og min hjemmeside?

Jeg besluttede mig for at finde ud af, hvordan det står til med min egen hjemmeside. Du kan gøre det samme.

I Google Chrome trykker jeg på de tre små prikker i øverste højre hjørne og vælger ”Nyt Inkognito-vindue”

Derefter åbner jeg åbner jeg Google og skriver i søgefeltet: site:rikkeekelund.dk – du skriver bare navnet på din egen hjemmeside.

Det resultat, der kommer frem, viser de sider, Google har indekseret, og hvordan de vises i søgeresultater.

For mit vedkommende, er resultatet lidt blandet. I nogle tilfælde vises de 160 tegn, som jeg aktivt har skrevet som metabeskrivelse. Men i andre tilfælde, har Google ignoreret min metabeskrivelse og valgt en anden tekst fra siden, hvoraf der vises 320 tegn.

Her er et eksempel på side, hvor Google selv har valgt en tilfældig tekst fra siden som metabeskrivelse:

Her kan du se, hvad jeg har valgt at skrive i metabeskrivelsen for selv samme side:

Hvad gør vi så ved det?

Som nævnt fandt jeg frem til, at det ikke er konsistent, om Google har vist lange eller korte metabeskrivelser for mine side. Men jeg har besluttet at ændre alle mine metabeskrivelser i håb om, at Google viser dem i stedet for tilfældige tekster.

  • Jeg vil starte med at lave 320 tegn lange tekster til de af mine sider, hvor Google for nuværende viser tilfældige tekster.
  • Jeg vil skrive det vigtigste først, så mine vigtigste budskaber også kommer med, der hvor Google viser kortere tekster.
  • Af samme grund vil jeg forsøge at lave mine tekster sådan, at mine CTA’s (forkortning af ”call to actions” – på dansk ”opfordringer til handling”) ligger inden for de første 120 tegn.

Skriv dine titler og metabeskriveler i dette CTR-tool. Her vil du på bedste vis blive guidet til at skrive, så dine budskab bliver ganske uimodstålige.

I videoen her viser jeg, hvordan du med plugin’et ‘Yoast SEO’ kan ændre dine metabeskrivelser. Der er pudsigt nok også kommet plads til 320 tegn i en af de seneste opdateringer. Til slut i videoen viser jeg, hvordan du installerer ‘Yoast SEO’, hvis du ikke allerede har det.

Det var alt for denne gang. Tak fordi du læste med. Jeg håber, du blev inspireret til at gå i gang med at opdatere metabeskrivelserne på din egen hjemmeside.

De allerbedste hilsner
Rikke Ekelund

PS: Har du spørgsmål, kommentarer eller idéer, så del dem i kommentarfeltet nedenfor. Jeg glæder mig max til at høre, hvad du har at sige!

Få flere gode råd til din hjemmeside. Læs også dette blogindlæg:

Webdesigner – 5 ting du skal gøre, før du hyrer én

Billedet med skiltet er af Jon Tyson @Unsplash.com

Kom med på nyhedsbrevet og modtag
Den ultimative hjemmesideguide

Nå dine hjemmeside-KPI'er/performance-mål i år

R

23 sider tætpakket med håndgribelige tips og værktøjer til den eksisterende hjemmeside og projekt ny-hjemmeside.

R

Sådan kvalitetssikrer du den eksisterende hjemmeside.

R

Ny hjemmeside - sådan gør du.

Ebog vist på en Ipad
Rikke Ekelund

Skribent

Artiklen her er skrevet af mig. Jeg hedder Rikke Ekelund, og det er primært mig, der skriver her på bloggen. Til dagligt arbejder jeg som freelance webdesigner med at bygge hjemmesider til mine kunder, som jeg også hjælper med drift og support.

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Læs også…

Guide til salgstekster, der virker

Guide til salgstekster, der virker

Af tekstforfatter Majbritt Lund Sælger dine tekster ikke nok i dag, så læs med her: Mange salgstekster indeholder en række fejl, der gør, at kunden står tilbage med spørgsmål og selv skal gætte sig frem, til hvad han får ud af at købe. Og så er det lettere at lade...

Sådan lægger du et favicon på din Divi-hjemmeside

Sådan lægger du et favicon på din Divi-hjemmeside

Et favicon er det lille billede/’thumbnail’, som du finder i fanen i browseren før dit web sites titel. Et favicon vil hjælpe med at øge din branding og med at stå ud i mængden. Det er altid en god praksis at lægge et på din hjemmeside. Bedste størrelse til dit...