Google viser længere uddrag (metabeskrivelser) af din hjemmeside i søgeresultater

Google viser længere uddrag af din hjemmeside i søgeresultater

af | jan 5, 2018 | Online Markedsføring

Man siger, at en hjemmeside aldrig bliver færdig. Vi kan (bør) som hjemmesideejere kontinuerligt lave forbedringer og producere nyt indhold. Hvis vi gerne vil holde vores hjemmesider interessante i forhold til søgemaskiner og deres brugere, skal vi konstant honorere nye krav.

Inden for det sidste år har vigtigheden af SSL og mobilvenligt design holdt os godt beskæftiget. Nu er der opstået en ny ting, det kan betale sig at forholde sig til, hvis man gerne vil ligge godt på Google: Længden af metabeskrivelser.

Hvad er metabeskrivelser?

Metabeskrivelser er den tekst, der vises under titel og link til hjemmesiderne i søgeresultater på eksempelvis Google.

Hvad er så det nye med længden af metabeskrivelser?

Der har vist sig en tendens til, at Google viser op til 320 tegn i metabeskrivelsen på deres søgeresultater (i fagsprog SERPs) på desktop. Hidtil har grænsen været ca. 160 tegn.

Jeg har undersøgt det nærmere og fundet artikler, der fortæller, at Google meldt ud, at de nu viser 230 til 320 tegn af vores metabeskrivelser i søgeresultater.

Men hvordan ser det ud med din og min hjemmeside?

Jeg besluttede mig for at finde ud af, hvordan det står til med min egen hjemmeside. Du kan gøre det samme.

I Google Chrome trykker jeg på de tre små prikker i øverste højre hjørne og vælger ”Nyt Inkognito-vindue”

Derefter åbner jeg åbner jeg Google og skriver i søgefeltet: site:rikkeekelund.dk – du skriver bare navnet på din egen hjemmeside.

Det resultat, der kommer frem, viser de sider, Google har indekseret, og hvordan de vises i søgeresultater.

For mit vedkommende, er resultatet lidt blandet. I nogle tilfælde vises de 160 tegn, som jeg aktivt har skrevet som metabeskrivelse. Men i andre tilfælde, har Google ignoreret min metabeskrivelse og valgt en anden tekst fra siden, hvoraf der vises 320 tegn.

Her er et eksempel på side, hvor Google selv har valgt en tilfældig tekst fra siden som metabeskrivelse:

Her kan du se, hvad jeg har valgt at skrive i metabeskrivelsen for selv samme side:

Hvad gør vi så ved det?

Som nævnt fandt jeg frem til, at det ikke er konsistent, om Google har vist lange eller korte metabeskrivelser for mine side. Men jeg har besluttet at ændre alle mine metabeskrivelser i håb om, at Google viser dem i stedet for tilfældige tekster.

  • Jeg vil starte med at lave 320 tegn lange tekster til de af mine sider, hvor Google for nuværende viser tilfældige tekster.
  • Jeg vil skrive det vigtigste først, så mine vigtigste budskaber også kommer med, der hvor Google viser kortere tekster.
  • Af samme grund vil jeg forsøge at lave mine tekster sådan, at mine CTA’s (forkortning af ”call to actions” – på dansk ”opfordringer til handling”) ligger inden for de første 120 tegn.

Her er en guide på dansk om, hvordan du skriver gode titler og metabeskrivelser.

I videoen her viser jeg, hvordan du med plugin’et ‘Yoast SEO’ kan ændre dine metabeskrivelser. Der er pudsigt nok også kommet plads til 320 tegn i en af de seneste opdateringer. Til slut i videoen viser jeg, hvordan du installerer ‘Yoast SEO’, hvis du ikke llerede har det.

Det var alt for denne gang. Tak fordi du læste med. Jeg håber, du blev inspireret til at gå i gang med at opdatere metabeskrivelserne på din egen hjemmeside.

De allerbedste hilsner

Rikke

PS: Har du spørgsmål, kommentarer eller idéer, så del dem i kommentarfeltet nedenfor. Jeg glæder mig max til at høre, hvad du har at sige!

Billedet med skiltet er af Jon Tyson @Unsplash.com

Pin It on Pinterest

Share This