Drop den forkromede forretningsplan og slå to fluer med et smæk

af | Planlægning

Overvejer du at starte egen virksomhed som soloselvstændig, og står du overfor at skulle gennem processen med at udarbejde en forretningsplan? Måske er der et alternativ, du tænder lidt mere på. Hæng på, så fortæller jeg, hvad der virkede for mig.

Som soloselvstændig er jeg konstant på udkig efter inspiration til at drive min forretning. Derfor lytter jeg bl.a. også til Karin Høghs podcast “SolopreneurCast”. Der hørte jeg for nylig en episode med Palle Schmidt. Palle er forfatter af bogen Solo – Survival guide til kreative freelancere, som jeg efterfølgende har kastet mig over (+++ anbefalinger herfra).

Palle Schmidt sagde noget om at tage det med at lave en forretningsplan med et gran salt, når man skal starte op som kreativ selvstændig. Det er ”over kill”, hvis du alligevel ikke har planer om at optage banklån eller finde investorer.

Hvad er en forretningsplan?

Kogt ned til en bullion-terining, er en forretningsplan en plan for, hvad din virksomhed skal sælge (ydelser/produkter), hvordan du vil sælge dem og hvem målgruppen er.

Lesson learned

Det med ikke at lave en forretningsplan vil jeg gerne sige noget mere om. I bagkundskabens ulideligt klare lys bliver jeg irriteret over, at jeg kun lyttede til dem, der sagde, at jeg skulle have en forretningsplan, dengang jeg overvejede at starte min enkeltmandsvirksomhed.

Jeg brugte al for meget tid i min iver for at gøre det efter bogen. Jeg deltog i en tre-dags ”Lean Business” workshop. Her blev jeg frustreret over at skulle igennem prøvelser, som i den grad lå langt uden for min comfort zone. Ja ja, jeg ved godt, at man skal ud af den comfort zone for at skubbe til sine grænser. Men nogle gange vil. jeg. bare. ikke.

Jeg skulle for eksempel ringe til folk, som jeg ikke kender, og interviewe dem om, hvordan de gerne ville have mit produkt. Jeg blev bare modløs og følte mig utilstrækkelig, fordi jeg ikke havde lyst til det. Jeg anfægter ikke kvaliteten og relevansen af “Lean Business” – det var bare ikke for mig og mit projekt.

Måske jeg skulle gøre noget mindre avanceret, tænkte jeg, og ledte på nettet efter diverse forretningsplan skabeloner, der kunne inspirere mig.

Det var alt sammen næsten spild af tid. Bevares, jeg fik da gjort mig en masse gode tanker om min forretningsmodel i undervejs. Men jeg ville bare i gang med det, jeg vidste, at jeg ville: Starte selvstændig virksomhed som virtuel assistent og webdesigner. Kat’me så!

Det skulle prøves af, uanset om det fungerede i en forkromet forretningsplan eller ej.

Jeg kunne ikke længere holde mig tilbage for at bygge min hjemmeside. Derfor skrottede jeg diverse opstart-af-egen-virksomhed-forretningsplaner og kastede mig over hjemmesideprojektet.

Hjemmesideprojektet blev min forretningsplan LIGHT

Hjemmesideprojektet kunne jeg meget bedre relatere til. For mig er det mere håndgribeligt. Og der kommer et færdigt (visuelt) produkt ud af det. Der var elementer, som jeg bare skulle forholde mig til og have med.: Jeg skulle fortælle om min/mine

  • værditilførelse
  • ydelser
  • priser
  • målgruppe
  • kompetencer
  • kunder/referencer

Og så skulle jeg fortælle om min baggrund i en om-mig-sektion. Og alt sammen skulle formuleres skarpt. Ellers gider ingen læse det.

Sat i den nye kontekst – hjemmesidedesign frem for forretningsplan, kom det hele til mig som skidt fra en spædekalv.

Når du får din hjemmeside lavet hos mig, får du indholdsskemaer, der "tvinger" dig til at tage beslutninger om din forretning.

Når du skal lave en hjemmeside, får du (eller finder du) guidelines til, hvad den SKAL indeholde, hvad du skal kommunikere, og hvem du skal kommunikere til (din målgruppe). Og du kan skele til, hvad konkurrenterne gør på deres hjemmesider. Du du kan gøre det samme som dem – bare med dig som afsender og på din måde.

Det er da også meget nemmere end at få adgang til deres forretningsplaner (blink blink).

Keep it simple

Gør dig selv den ulejlighed at undersøge, om der er et marked for dit produkt eller din ydelse. Men spar dig selv for lange …. (indsæt selv dit foretrukne ord) og drop den forkromede forretningsplan, business model canvas, eller hvad det nu hedder.

Du må gerne snuppe mine dyrt tjente lærepenge og lave en copy/paste af min ”forretningsmodel-udviklingsmetode”. Hjemmesiden skal laves alligevel. Så start bare der.

God arbejdslyst!

De allerbedste hilsner
Rikke Ekelund

Kom med på nyhedsbrevet og modtag
Den ultimative hjemmesideguide

Nå dine hjemmeside-KPI'er/performance-mål i år

R

23 sider tætpakket med håndgribelige tips og værktøjer til den eksisterende hjemmeside og projekt ny-hjemmeside.

R

Sådan kvalitetssikrer du den eksisterende hjemmeside.

R

Ny hjemmeside - sådan gør du.

Ebog vist på en Ipad
Rikke Ekelund

Skribent

Artiklen her er skrevet af mig. Jeg hedder Rikke Ekelund, og det er primært mig, der skriver her på bloggen. Til dagligt arbejder jeg som freelance webdesigner med at bygge hjemmesider til mine kunder, som jeg også hjælper med drift og support.

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs også…

Husk at opdatere dine SEO-titler til det nye år

Husk at opdatere dine SEO-titler til det nye år

Det er vigtigt for din virksomhed at have gode og optimale SEO-titler (title tags/metatitel). Du kan øge dine chancer for at blive fundet online ved at sikre, at dine titler er opdateret og passer til det aktuelle år. Husk at tjekke dine titler og opdater dem...

Natteskræk – hvad er det, og hvordan du får det til at gå over?

Natteskræk – hvad er det, og hvordan du får det til at gå over?

Denne artikel falder uden for de gængse emner på denne blog. Jeg gør undtagelsen for at dele min metode til at guide et barn ud af et natteskræksanfald. Min egen søn led af natteskræk (night terror) fra 2 til 12 år. Det var voldsomt - altså voldsomme og hyppige anfald...