Drop den forkromede forretningsplan og slå to fluer med et smæk

af | Planlægning

Overvejer du at starte egen virksomhed som soloselvstændig, og står du overfor at skulle gennem processen med at udarbejde en forretningsplan? Måske er der et alternativ, du tænder lidt mere på. Hæng på, så fortæller jeg, hvad der virkede for mig.

Som soloselvstændig er jeg konstant på udkig efter inspiration til at drive min forretning. Derfor lytter jeg bl.a. også til Karin Høghs podcast “SolopreneurCast”. Der hørte jeg for nylig en episode med Palle Schmidt. Palle er forfatter af bogen Solo – Survival guide til kreative freelancere, som jeg efterfølgende har kastet mig over (+++ anbefalinger herfra).

Palle Schmidt sagde noget om at tage det med at lave en forretningsplan med et gran salt, når man skal starte op som kreativ selvstændig. Det er ”over kill”, hvis du alligevel ikke har planer om at optage banklån eller finde investorer.

Hvad er en forretningsplan?

Kogt ned til en bullion-terining, er en forretningsplan en plan for, hvad din virksomhed skal sælge (ydelser/produkter), hvordan du vil sælge dem og hvem målgruppen er.

Lesson learned

Det med ikke at lave en forretningsplan vil jeg gerne sige noget mere om. I bagkundskabens ulideligt klare lys bliver jeg irriteret over, at jeg kun lyttede til dem, der sagde, at jeg skulle have en forretningsplan, dengang jeg overvejede at starte min enkeltmandsvirksomhed.

Jeg brugte al for meget tid i min iver for at gøre det efter bogen. Jeg deltog i en tre-dags ”Lean Business” workshop. Her blev jeg frustreret over at skulle igennem prøvelser, som i den grad lå langt uden for min comfort zone. Ja ja, jeg ved godt, at man skal ud af den comfort zone for at skubbe til sine grænser. Men nogle gange vil. jeg. bare. ikke.

Jeg skulle for eksempel ringe til folk, som jeg ikke kender, og interviewe dem om, hvordan de gerne ville have mit produkt. Jeg blev bare modløs og følte mig utilstrækkelig, fordi jeg ikke havde lyst til det. Jeg anfægter ikke kvaliteten og relevansen af “Lean Business” – det var bare ikke for mig og mit projekt.

Måske jeg skulle gøre noget mindre avanceret, tænkte jeg, og ledte på nettet efter diverse forretningsplan skabeloner, der kunne inspirere mig.

Det var alt sammen næsten spild af tid. Bevares, jeg fik da gjort mig en masse gode tanker om min forretningsmodel i undervejs. Men jeg ville bare i gang med det, jeg vidste, at jeg ville: Starte selvstændig virksomhed som virtuel assistent og webdesigner. Kat’me så!

Det skulle prøves af, uanset om det fungerede i en forkromet forretningsplan eller ej.

Jeg kunne ikke længere holde mig tilbage for at bygge min hjemmeside. Derfor skrottede jeg diverse opstart-af-egen-virksomhed-forretningsplaner og kastede mig over hjemmesideprojektet.

Hjemmesideprojektet blev min forretningsplan LIGHT

Hjemmesideprojektet kunne jeg meget bedre relatere til. For mig er det mere håndgribeligt. Og der kommer et færdigt (visuelt) produkt ud af det. Der var elementer, som jeg bare skulle forholde mig til og have med.: Jeg skulle fortælle om min/mine

  • værditilførelse
  • ydelser
  • priser
  • målgruppe
  • kompetencer
  • kunder/referencer

Og så skulle jeg fortælle om min baggrund i en om-mig-sektion. Og alt sammen skulle formuleres skarpt. Ellers gider ingen læse det.

Sat i den nye kontekst – hjemmesidedesign frem for forretningsplan, kom det hele til mig som skidt fra en spædekalv.

Når du får din hjemmeside lavet hos mig, får du indholdsskemaer, der "tvinger" dig til at tage beslutninger om din forretning.

Når du skal lave en hjemmeside, får du (eller finder du) guidelines til, hvad den SKAL indeholde, hvad du skal kommunikere, og hvem du skal kommunikere til (din målgruppe). Og du kan skele til, hvad konkurrenterne gør på deres hjemmesider. Du du kan gøre det samme som dem – bare med dig som afsender og på din måde.

Det er da også meget nemmere end at få adgang til deres forretningsplaner (blink blink).

Keep it simple

Gør dig selv den ulejlighed at undersøge, om der er et marked for dit produkt eller din ydelse. Men spar dig selv for lange …. (indsæt selv dit foretrukne ord) og drop den forkromede forretningsplan, business model canvas, eller hvad det nu hedder.

Du må gerne snuppe mine dyrt tjente lærepenge og lave en copy/paste af min ”forretningsmodel-udviklingsmetode”. Hjemmesiden skal laves alligevel. Så start bare der.

God arbejdslyst!

De allerbedste hilsner
Rikke Ekelund

Rikke Ekelund

Skribent

Artiklen her er skrevet af mig. Jeg hedder Rikke Ekelund, og det er primært mig, der skriver her på bloggen. Til dagligt arbejder jeg som freelance webdesigner med at bygge hjemmesider til mine kunder, som jeg også hjælper med drift og support.

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs også…

Effektiv håndtering af brugerroller og tilladelser i WordPress

Effektiv håndtering af brugerroller og tilladelser i WordPress

Når du driver en hjemmeside, er det afgørende at have styr på brugerroller og tilladelser, især for større virksomheder og dem, der opererer internationalt. Dette sikrer ikke kun din hjemmesides sikkerhed og integritet, men hjælper også med at definere hvert...

Evaluer din hjemmeside i 5 trin

Evaluer din hjemmeside i 5 trin

Hvad siger din hjemmeside om dig? Hvis dette spørgsmål er svært at besvare, eller hvis du ikke er sikker på, om du selv kan lide svaret, så er her en hurtig guide til, hvordan du kan evaluere din hjemmeside. Hvis den eneste indtryk en person havde af dig eller din...