Senest opdateret d. 24. april 2018

Sådan får du pæne links på Facebook

Sådan får du pæne hjemmeside-links på Facebook

af | 25. februar 2018 | Online Markedsføring

Arbejder du seriøst med din online tilstedeværelse, vil du også gerne have, at det ser ordentligt og professionelt ud, når du deler dit indhold på Sociale Medier. Men når du deler links fra din WordPress-hjemmeside, kan det give udfordringer med forhåndsvisningen på Facebook.

Hvorfor ser forhåndsvisningen af min hjemmeside så mærkelig ud, når jeg deler den på Facebook?

Det spørgsmål ser jeg ofte i WordPress-relaterede fora. Hvis man ikke har brugt tid på at kæle for sit link, kan man risikere at det ser underligt ud, når man deler det på Facebook. Måske vælger Facebook et tilfældigt billede fra ens side, eller måske vises et “grimt blown” up udsnit af ens logo. Eller måske er billedfeltet bare blankt.

Her er et par uskønne eksempler:

 

 

Løsning: ‘Facebook for Developers Debugger’ plus et WordPress plugin

Nå men tilbage til spørgsmålet om, hvad man gør ved de grimme forhåndsvisninger på Facebook. Svaret er, at du skal have fat i en kombination af et SEO-plugin og Facebook for Developers Debugger-værktøjet. Nu vil jeg vise hvordan:

Jeg har lavet et blogindlæg, som jeg vil dele på Facebook.

Jeg starter med at lægge lidt kærlighed i mit link ved at tilføje et ‘udvalgt billede’ på mit blogindlæg. Best practice er, at billedet her skal være på minimum 1200  x 630 pixles.

Billedredigering og produktion af grafiske elementer

Hvis du ikke er PhotoShop-bruger, kan jeg anbefale dig at redigere dine billeder i Paint.net, som er et gratis billedredigeringsprogram til Windows. Ønsker du at tilføje grafiske elementer til dine billeder, kan du bruge fantastiske Canva.  Canva er i lang udstrækning gratis at bruge.

 

Du er velkommen til at besøge og følge denne Canva-opslagstavle på Pinterest , hvor jeg samler Canva guides, turorials og inspiaration.

Når jeg har hentet og har gemt det udvalgte billede i WordPress, vil jeg prøve at dele linket til mit blogindlæg på Facebook. Men første gang,  jeg forsøger, ser det sådan her ud – altså helt uden billede:

Første forsøg på deling på Facebook

Det vil jeg nu fikse med debugger-værktøjet, som jeg klikker mig ind på. Når jeg kommer ind på debugger-siden kopierer jeg linket til mit blogindlæg ind i feltet og trykker på ‘Debug’, som vist herunder:

Debug

Når Facebook har debugget  første gang (1), er det ikke mit udvalgte billede, der vises i forhåndsvisningen. Det billede, der vieses, har Facebook fundet i min sidebar, så det er jeg ikke tilfreds med. Så på den igen. Jeg trykker derfor på ‘Scrape Again’ (2).

Debug og Scrape Again

Efter at have trykket på ‘Scrape Again’, har Facebook endelig fået øjnene op for mit nydelige udvalgte billede, som du ser herunder.

Nu viser Facebook mit udvalgte billede

Sådan kommer linket til at se ud, når jeg vil dele det på Facebook.

Bonus: Gratis Tjekliste

Skal du have en hjemmeside, vil jeg gerne give dig noget værdifuldt. Det er en komplet tjekliste, der hjælper dig med at sikre, at din hjemmeside lever op til alle konventioner og forventninger på indholdssiden. Klik her for at få guiden.

 

Men hvad nu med den tekst, der vises?

Når du kigger på billedet ovenfor, ser du, ud over billedet, en titel og en trelinjers beskrivelse. Den tekst har Facebook snuppet fra hhv. min sidetitel, kombineret med en bid af min WordPress-indstilling (‘Sandkassen’) og mit tekstindhold. Men det vil jeg lave om på – og det kan jeg.

Jeg kan bruge et SEO-plugin til at styre, hvad der kommer til at stå i forhåndsvisningen på søgemaskiner og sociale medier. Her vil jeg vise, hvordan jeg gør det med plugin’et ‘Yoast SEO’. Har du ikke ‘Yoast SEO’ i forvejen, kan du i denne video se, hvordan Yoast SEO installeres, og hvordan man udfylder metatitel og metabeskrivelse. Det er nemlig disse metadata, man skal angive for at bestemme, hvad Facebook, andre sociale medier og søgemaskiner skal vise i titel og beskrivelse.

Hvis man er ok med med, at samme titel og beskrivelse vises på søgemaskiners søgeresultater OG på i deleinger på sociale medier, kan man nøjes med at udfylde “hovedfanen” af Yoast SEO:

Herunder har jeg mit blogindlæg i redigeringstilstand, og jeg er scrollet ned til ‘Yoast SEO’-sektionen. Når jeg har ændret titel og beskrivelse via via ‘Rediger snippet’ og lukket med ‘Luk snippeteditor’, er det vigtigt også at få trykket på ‘Opdater’.

Sådan ændres titel og beskrivelse med Yoast SEO

Nu har jeg opdateret mit indlæg med ny titel og beskrivelse. Så er det tilbage til debugger’en, hvor jeg igen gør følgende:

  • Indsætter linket
  • Trykker på ‘Debug’
  • Trykker på ‘Scrape Again’ en gang (eller to, hvis det er det, der skal til)

Nu har Facebook samlet min nye titel og beskrivelse op, og næste gang indlægget bliver delt på Facebook, kommer det til at se ud som vist nedenfor.

Nyt

 

Særskilte forhåndsvisniner til Facebook og Twitter

Det arbejde, der er lavet nu, har jeg både glæde af på søgemaskiner, hvor min matatitel og -beskrivelse vil bilve vist i søgeresultater (altså med mindre Google bestemmer noget andet lige den dag), OG på på sociale medier – eksempelvis Facebook, LinkedIn, Twitter og Google+.

Skulle jeg ønske separat ‘udvalgt billede’, metatitel og metabeskrivelse specifikt på Facebook og Twitter, er der med ‘Yoast SEO’ mulighed for at indtaste forhåndsvisninger eksakt målrettet til disse kanaler. For at gøre det, bruges Social-fanen i ‘Yoast Seo’, hvor der kan skrives seperat titel, beskrivelse og uploades udvalgte billeder specifikt til hhv. Facebook og Twitter.

 Særskilte forhåndsvisninger for Facebook og Twitter

God fornøjelse med at lave pæne links til Facebook.

Har du spørgsmål eller kommentarer, er du velkommen til at skrive dem i kommentarfeltet nedenfor.

De allerbedste hilsner
Rikke

Pin It on Pinterest

Share This