5 ting du skal gøre, før du hyrer en webdesigner

af | Planlægning, Webdesign

Opdateret d. 11. januar 2021. Overvejer du at hyre en freelance webdesigner? At uddelegere arbejdet til en person med ekspertise er altid en god idé. Jeg har hørt om mange eksempler på hjemmesider, er er blevet alt for dyre i den sidste ende, fordi de blev bygget af personer, der ikke interesserer sig nok for faget og dermed ikke har styr på teknik og til best practices.

At ansætte en WordPress webdesigner betyder ikke, at du bare kan betale regningen og vente på at arbejdet bliver udført. Desværre.

Hvis du ønsker at få det optimale ud af samarbejdet med en webdesigner, er der en række overvejelser, du skal gøre –  og et stykke arbejde, der skal udføres. Her er mine tip til 5 ting, du skal gøre, før du vælger blandt de mange webdesignere derude.

1. Brainstorm en plan for din hjemmeside

Grundig planlægning er  en af de vigtigste opgaver, du skal have løst, før du hyrer en webdesigner. Uden en ordentlig plan i tankerne famler du i blinde, og din webdesigner vil have svært ved at se det billede, du ser for dig, når du taler om din kommende hjemmeside. Så sæt dig ned med et blankt stykke papir, din OneNote, Trello eller, hvad du foretrækker, og skriv dine tanker ned. Tænk over hvorfor du ønsker at ansætte en designer.

  • Er du på udkig efter et bestemt resultat?
  • Hvilke værdier skal dit brand udstråle?
  • Hvad for et mål skal din hjemmeside opfylde? (at sælge et kursus, at få besøgende til at kontakte dig, at få besøgende til at reservere en tid og så videre)
  • Hvilket stykke arbejde skal hjemmesiden kunne gøre for dig?
  • Hvem er din ideelle målgruppe?
  • Hvilket problem har personerne i målgruppen, som du kan løse?
  • Hvad er dit brands motto (mission statement / tagline)
  • Hvad er det, der gør, at dit brand skiller sig ud fra andres – hvad er din “unique selling proposition”?

Beslut hvilke mål, din hjemmeside skal have.Webdedesigner. Hvilke mål skal din hjemmeside have? Disse spørgsmål bør du stille dig selv og få svarene skrevet ned. Du skal også overveje, hvilke sider du har brug for at få lavet. Det er rigtig træls at få designet et helt site og indse, at man har glemt en bekræftelsesside til e-mail tilmelding eller en eller anden vigtig salgs-/landingsside. Tegn evt. et ’mind map’ og oversæt det til et ’site map”, når du har fået et overblik. Det er ikke sikkert, at alle sider behøver et specialdesign, men det er vigtigt at få det hele med. Her er lille inspirationsliste:

  • Start-/forside (ja jeg ved godt, det er indlysende, men alligevel…)
  • Produkt-/ydelsessider (det kan være der kun skal være én – eller også skal der være flere af SEO-mæssige hensyn)
  • Kontaktside
  • Om-os-side
  • Referencer
  • Nyhedsside / Blog
  • Privatlivs- og cookiepolitik
  • 404-side (ikke et must, men da altid sjovt at have en specialdesignet fejl 404-side)

2. Skrivning af hjemmesideindhold

Før din webside designer begynder at udvikle din hjemmeside, skal hun have dit indhold. Det skal hun fordi, at godt design tager udgangspunkt i indholdet og ikke i designet (selv om man som designer godt kunne drømme om, at man bare kunne give den gas med freestyle). Det handler om at skabe noget smukt, effektivt og brugervenligt med udgangspunkt i det faktiske indhold – at gøre indholdet funktionelt for målgruppen. Det er håbløst for designeren at skabe en velbalanceret layout ud fra gætværk og dummytekst. Lav en liste over alle de sider, din hjemmeside skal bestå af. Skriv derefter indholdet til alle siderne. Hvis du endnu ikke har udtænkt din forretningsplan, kan dette være en del af processen for en “forretningsplan light” Se for dig, hvordan det færdige produkt skal se ud. Del teksterne op i web-venlige bidder og husk ’call-to-actions’ samt godt med tekstindhold til hver side – også af hensyn til SEO (søgemaskineoptimering). Det er også vigtigt at tænke ind, at der helst skal være masser af links internt på sitet, så du inspirerer dine læsere til at klikke sig videre til andre sider (dette er også ekstremt gavnligt for SEO). Tøv ikke med at undersøge, hvordan andre (inklusive konkurrenterne) gør. Der er en god grund til at mange hjemmesider minder om hinanden, og den grund hedder ’konvention’. Det vil jeg ikke komme nærmere ind på i dette indlæg. Jeg har skrevet et andet indhold om, hvad der gør en hjemmeside god. Vær ikke bange for at gøre det som alle andre. Din designer skal nok sørge for, at din hjemmeside alligevel får sit eget unikke udtryk.

3. Hyr andre fagfolk

Tekstforfatter Da du sandsynligvis skal levere alt indholdet, når du hyrer en webproducent, kan det være fordelagtigt at hyre en dygtig tekstforfatter, der har erfaring med at skrive til nettet og formår at skrive tekster der løfter konverteringen. Det samme gælder for hjemmesidens billeder. Det er helt afgørende, at portræt-, produkt og stemningsfotos er af god kvalitet. Hvis de ser amatøragtige ud, hvordan tror du så, den besøgende opfatter helhedsindtrykket? Fotograf Hyr en dygtig fotograf og få taget nogle unikke professionelle fotos, som ikke ligger på hundrede tusinde andre hjemmesider. Og sørg for, at fotografen ved, at billederne skal bruges til en hjemmeside. Det vil være optimalt at tale med webddesigneren forud for et fotoshoot, så du ved, hvad du skal være opmærksom på i forhold til din specifikke hjemmeside. Billederne kan genbruges på dine sociale medier og Google My Business. Grafiker Måske skal du også have fat i en grafiker til at lave et logo og andre illustrationer til hjemmesiden. Billederne og logoets farver er lige som teksten vigtige for din designers planlægning af hjemmesidens farveskema og udtryk. Tracking-specialist Det er blevet kringlet og svært at forstå og at leve op til Cookie-lovgivningen og GDPR på hjemmesider. Derfor anbefaler jeg altid at hyre en tracking-specialist til at sætte et korrekt cookie-samtykke op, hvis hjemmesiden skal gøre brug af f.eks. Google Analytics, Facebook Pixel, Instagram-feed, Hotjar eller tilsvarende tjenester. Hvis din webdesigner ikke selv tilbyder disse services, har vedkommende sikkert en liste over dygtige samarbejdspartnere.

4. Saml inspiration

Den bedste måde at vise din designer, hvad du er på udkig efter, er at give inspiration. Du skal rundt på nettet og kigge på hjemmesider. Find hjemmesider, som du synes om og vær opmærksom på, hvad det er, du kan lide ved dem. Er det stemningen, en bestemt funktion eller andet. Vær så specifik som muligt. Pinterest er også en uudtømmelig inspirationskilde. Prøv at søge på ”website design” og se, hvad der sker. Lav en opslagstavle og fastgør nogle eksempler, du kan lide. Men pas på – du vil helt sikkert finde MANGE, du kan lide. Du have hele tiden din målgruppe i tankerne – vil de synes om looket – vil de føle sig hjemme i det? Find idéer til din webdesigner på nettet Søg inspiration på nettet, så du kan fortælle din webdesigner, hvad du ønsker. Husk at have målgruppen for øje. Selv om du skal kunne finde dig til rette i din egen hjemmesides stil, er det vigtigste, at den er designet med henblik på at appellere til din målgruppe – ikke til dig selv (nødvendigvis). Så hav lige det i med i dine overvejelser og lyt til din webdesigners anbefalinger.

5. Rekrutter din webdesigner

Ignorér aldrig vigtigheden af denne del af projektet. Hvem har ikke hørt om plattenslagere, der har leveret noget juks, som koster tusindvis af kroner at rette op på? Eller om dygtige salgsfolk, der sælger hjemmesider i 100.000-kroners klassen, som en dygtig freelancer kunne have lavet for en brøkdel af prisen? Lyt til anbefalinger, kig på referencehistorier, og gå dem efter i sømmene. Se på webdesignerens egen hjemmeside og tidligere udførte jobs. Når du tager kontakt til designeren, så observer hvordan dialogen går. Er hun længe om at svare, og virker hun ikke grundig i sin tilbudsgivning, er der nok en alarmklokke der skal ringe. Ja undskyld for, at jeg igen påpeger det indlysende. Men igen ville jeg ikke undlade at nævne det. Når du har gjort et godt ”hjemmearbejde”, har du et godt afsæt for at få en fantastisk hjemmeside, der kan arbejde for dig 24-7. Rigtig god arbejdslyst!

De allerbedste hilsner
Webdedesigner. Hvilke mål skal din hjemmeside have?

Er du på udkig efter en wedesigner lige nu?

Well.. du befinder dig faktisk på en freelance webdesigners hjemmeside. Så hvorfor ikke lige  tjekke, hvad mine kunder siger, mine seneste hjemmesidedesigns eller hvad en professionel hjemmeside koster. Få flere gode råd til din hjemmeside – læs også disse blogindlæg:

Kom med på nyhedsbrevet og modtag
Den ultimative hjemmesideguide

Nå dine hjemmeside-KPI'er/performance-mål i år

R

23 sider tætpakket med håndgribelige tips og værktøjer til den eksisterende hjemmeside og projekt ny-hjemmeside.

R

Sådan kvalitetssikrer du den eksisterende hjemmeside.

R

Ny hjemmeside - sådan gør du.

Ebog vist på en Ipad
Rikke Ekelund

Skribent

Artiklen her er skrevet af mig. Jeg hedder Rikke Ekelund, og det er primært mig, der skriver her på bloggen. Til dagligt arbejder jeg som freelance webdesigner med at bygge hjemmesider til mine kunder, som jeg også hjælper med drift og support.

4 Kommentarer

  1. Jonas

    Hej Rikke,

    Tak for en rigtig fin guide – og tak også for den gode 7 trins guide til at forbedre virksomheders online synligehed lokalt! Specielt punktet med Schema.org har jeg aldrig brugt før til at strukturere data, så det vil jeg straks kaste mig over. Tak for det 🙂

    Svar
    • Rikke Ekelund

      Hej Jonas

      Velbekomme 🙂 Og tusind tak for din feedback.

      At du fortæller mig, at du kan bruge mine tips til noget, er bare al sliddet værd.

      Bedste hilsner
      Rikke

      Svar
  2. Carsten Saugmann

    Godt skrevet Rikke

    Svar
    • Rikke Ekelund

      Mange tak skal du have, Carsten!

      Bedste hilsner
      Rikke

      Svar

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Læs også…

Guide til salgstekster, der virker

Guide til salgstekster, der virker

Af tekstforfatter Majbritt Lund Sælger dine tekster ikke nok i dag, så læs med her: Mange salgstekster indeholder en række fejl, der gør, at kunden står tilbage med spørgsmål og selv skal gætte sig frem, til hvad han får ud af at købe. Og så er det lettere at lade...

Sådan lægger du et favicon på din Divi-hjemmeside

Sådan lægger du et favicon på din Divi-hjemmeside

Et favicon er det lille billede/’thumbnail’, som du finder i fanen i browseren før dit web sites titel. Et favicon vil hjælpe med at øge din branding og med at stå ud i mængden. Det er altid en god praksis at lægge et på din hjemmeside. Bedste størrelse til dit...