Senest opdateret d. 28. november 2018

5 ting du skal gøre, før du hyrer en webdesigner

5 ting du skal gøre, før du hyrer en webdesigner

af | 22. november 2017 | Webdesign

Overvejer du at hyre en webdesigner? Det er en rigtig god idé. At uddelegere arbejdet til en person med ekspertise er altid en god idé, hvis dit budget altså tillader det.

At ansætte en webdesigner betyder ikke, at du bare kan betale regningen og vente på at arbejdet bliver udført.

Hvis du ønsker at få det optimale ud af samarbejdet med en webdesigner (og hvem gør ikke det?), er der en række overvejelser, du skal gøre, og et arbejde, der skal udføres. Her er mit råd til 5 ting, du skal gøre, før du hyrer en webdesigner.

Brainstorm en plan for din hjemmeside

At lægge en plan er en af de vigtigste ting, du skal gøre, før du hyrer en designer. Uden en ordentlig plan i tankerne går du i blinde og din webdesigner vil have svært ved at se det billede, du ser for dig, når du tænker på din kommende hjemmeside. Så sæt dig ned med et blankt stykke papir, din OneNote, Trello eller, hvad du foretrækker, og skriv dine tanker ned. Tænk over hvorfor du ønsker at ansætte en designer. Er du på udkig efter et bestemt resultat? Hvilke værdier repræsenterer dit brand? Hvad er dine mål for hjemmesiden? Med mål mener jeg:

Sæt mål for din hjemmeside

Beslut hvilke mål, din hjemmeside skal have.

  • Hvilket stykke arbejde skal hjemmesiden kunne gøre for dig?
  • Hvem er din ideelle målgruppe?
  • Hvilket problem har personerne i målgruppen, som du kan løse?
  • Hvad er dit brands motto (mission statement)?
  • Hvad er det, der gør, at dit brand skiller sig ud fra andres – hvad er din ’unique selling proposition”?

Disse spørgsmål bør du stille dig selv og få svarene skrevet ned. Du skal også overveje, hvilke sider du har brug for at få lavet. Det er rigtig træls at få designet et helt site og indse, at man har glemt en bekræftelsesside til e-mail tilmelding eller en eller anden vigtig landingsside. Tegn evt. et ’mind map’ og oversæt det til et ’site map”, når du har fået et overblik. Det er ikke sikkert, at alle sider behøver et specialdesign, men det er vigtigt at få det hele med. Her er lille inspirationsliste:

  • Start-/forside (ja jeg ved godt, det er indlysende, men alligevel…)
  • Produkt-/ydelsessider
  • Kontaktside
  • Om-os-side
  • Referencer
  • Nyhedsside / Blog
  • Privatlivs- og cookiepolitik
  • 404-side (ikke et must, men da altid sjovt at have en specialdesignet fejl 404-side)

Skrivning af hjemmesideindhold

Før din webdesigner begynder at designe din hjemmeside, skal han have dit indhold. Det skal han fordi, at godt design tager udgangspunkt i indholdet og ikke i designet (selv om man som designer godt kunne drømme om, at man bare kunne give den gas med freestyle).

Det handler om at skabe noget smukt og brugervenligt med udgangspunkt i det faktiske indhold – at gøre indholdet funktionelt. Det er håbløst for designeren at skabe en velbalanceret komposition ud fra gætværk og dummytekst. Lav den liste over alle de sider, din hjemmeside skal bestå af. Skriv derefter indholdet til alle siderne.

Se for dig, hvordan det færdige produkt skal se ud. Del teksterne op i web-venlige bidder og husk ’call-to-actions’ samt minimum 300 ord pr. side af hensyn til SEO mm. Det er også vigtigt at tænke ind, at der helst skal være masser af links internt på sitet, så du inspirerer dine læsere til at klikke sig videre til andre sider (det er også godt for SEO (søgemaskineoptimering)).

Tøv ikke med at se, hvordan andre (inklusive konkurrenterne) gør. Der er en god grund til at mange hjemmesider minder om hinanden. Den grund hedder ’konvention’, og det vil jeg ikke komme nærmere ind på i dette indlæg. Vær ikke bange for at gøre det som alle andre. Din designer skal nok sørge for, at din hjemmeside alligevel får sit eget unikke udtryk.

Hyr andre fagfolk

Da du skal levere alt dit indhold, før du hyrer en designer, kan det også være en ret så fremragende idé at hyre en tekstforfatter, der kan løfte kvaliteten af teksterne til et niveau der sælger mere og bedre. Det samme gælder for hjemmesidens billeder. Det er helt afgørende, at portræt-, produkt og stemningsfotos ikke ser amatøragtige ud. For hvis de ser amatøragtige ud, hvordan tror du så, den besøgende opfatter helhedsindtrykket?

Hyr en dygtig fotograf og få taget nogle unikke professionelle fotos, som ikke ligger på hundrede tusinde andre hjemmesider. Og sørg for, at fotografen ved, at billederne skal bruges til en hjemmeside. Måske skal du også have fat i en grafiker til at lave et logo og andre illustrationer til hjemmesiden. Billederne og logoets farver er lige som teksten vigtige for din designers planlægning af hjemmesidens farvepalette og udtryk.

Saml inspiration

Den bedste måde at vise din designer, hvad du er på udkig efter, er at give inspiration. Du skal rundt på nettet og kigge på hjemmesider. Find hjemmesider, som du synes om og vær opmærksom på, hvad det er, du kan lide ved dem. Er det stemningen, en bestemt funktion eller andet. Vær så specifik som muligt.

Før du hyrer en webdesigner - Research og brainstorm for idéer til din hjemmeside

Få idéer til, hvordan du gerne vil have din hjemmeside, ved at kigge på andres.

Pinterest er også en uudtømmelig inspirationskilde. Prøve at søge på ”website design” og se, hvad der sker. Lav en opslagstavle og fastgør nogle eksempler, du kan lide. Men pas på – du vil helt sikkert finde MANGE, du kan lide.

Rekrutter din webdesigner

Ignorér aldrig vigtigheden af denne del af projektet. Hvem har ikke hørt om plattenslagere, der har leveret noget juks, som koster tusindvis af kroner at rette op på? Eller om dygtige salgsfolk, der sælger hjemmesider i 100.000-kroners klassen, som en dygtig freelancer kunne have lavet for en brøkdel af prisen?

Lyt til anbefalinger, kig på referencer og gå dem efter i sømmene. Se på designerens egen hjemmeside og tidligere udførte jobs. Når du tager kontakt til designeren, så observer hvordan dialogen går. Er han længe om at svare, og virker han ikke grundig i sin tilbudsgivning, er der nok en alarmklokke der skal ringe. Ja undskyld for, at jeg igen nævner det indlysende. Jeg ville bare ikke undlade at nævne det.

Når du har gjort et godt ”hjemmearbejde”, har du et godt afsæt for at få en fantastisk hjemmeside, der kan arbejde for dig 24-10. Rigtig god arbejdslyst!

De allerbedste hilsner

PS: Hvis du synes, at dette indlæg er relevant for dit netværk, så del det meget gerne på sociale medier. PPS: Har du spørgsmål, kommentarer eller idéer, så del dem i kommentarfeltet nedenfor. Jeg glæder mig max til at høre, hvad du har at sige!

Pin It on Pinterest

Share This

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies. Mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk