Hvad er Google My Business?

Google My Business – Hvad, hvordan og hvor?

by | Online Markedsføring, SEO

Læsetid: 5 – 6 minutter

Før jeg kommer til de tørre facts, vil fortælle en historie om, hvor afgørende effekt Google My Business havde for en af mine kunder:

Kunden opsøgte mig og bad mig om hjælp, fordi de af forskellige årsager ikke var tilfredse med et redesign af deres hjemmeside, som et webbureau havde udviklet til dem.

Bureauet havde kopieret hele kundens eksisterende site. Og mens de arbejdede på det nye design, lå kopien frit fremme for søgemaskiner, således at kundens hjemmeside lå i to udgaver på nettet.

Jeg gætter på, at dette var årsagen til, at Google havde fjernet kundens hjemmeside fuldstændig fra i sit indeks. Kopieret indhold er ikke noget Google bakker op om. I dette tilfælde var hammeren faldet.

Da jeg var færdig med mit redesign af hjemmesiden og havde lanceret den nye udgave, blev kunden opmærksom på, at de ikke kunne finde deres egen hjemmeside på Google.

Jeg har hørt, at det kan være svært at komme ind i varmen hos Google igen, efter sådan en omgang rod. Men jeg foreslog alligevel kunden et par løsninger:

  1. At de startede med at linke til deres hjemmeside fra Google My Business.
  2. Oprette Google Search Console, indsende sitemaps og bede Google om at indeksere.

Jeg sendte er par påmindelser til kunden i løbet af de følgende uger, fordi der ikke skete noget i Google (altså hvad den hjemmeside angik).

Da så endelig kunden fik tid til at oprette linket i Google My Business, skete magien: Hjemmesiden blev fuldt indekseret og var igen til at finde via Google.

Hurra for Google My Business – bedste ven i nøden!

Hvad er Google My Business?

Google My Business (GMB) er en gratis virksomhedsfortegnelse, der giver din virksomhed mulighed for større synlighed online. GMB er således et virtuelt ”skilt ude på fortovet” og er vigtig for, at din virksomhed vises i lokale online søgninger og på kort. Det indeholder kontaktoplysninger, forretningsoplysninger og andre værdifulde oplysninger, der skal lokke kunder til din virksomhed.

Google My Business er også kendt som Google Places eller Google Local

Hvor vises din Google My Business virksomhedsprofil?

Når du søger efter en virksomhed eller ydelse på Google, vil det ofte se sådan ud, at de angivne webadresser i venstre side er søgemaskinens annoncer og søgeresultater (SERP). Afsnittet til højre vil enten være tomt eller indeholde en Google My Business-liste. Nogle gange vises GMB-listen også ovenover søgeresultaterne.

Hvorfor er Google My Business vigtig?

Hovedformålet med en Google My Business-virksomhedsprofil er at give vigtige oplysninger om din virksomhed. Det er praktisk for den søgende at se profilen og få de oplysninger, han/hun leder efter, uden at skulle gå ind på hjemmesiden og navigere rundt efter kontaktoplysninger, adresse og åbningstider.

Gør krav på din Google My Business virksomhedsprofil

Google My Business er speciel på den måde, at bare fordi du ejer en virksomhed og ikke har oprettet en virksomhedsprofil på GMB, betyder det ikke nødvendigvis, at din virksomhedsprofil ikke findes på GMB. Google har måske allerede oprettet profilen for dig.

”Hvis du ejer en helt ny virksomhed, kan/skal du oprette din egen GMB-profil. Hvis du har været i gang et stykke tid, har du muligvis allerede en profil, som du kan gøre krav på.”

Der er flere gode grunde til at oprette/gøre krav på en Google My Business virksomhedsprofil.

Derfor er vigtigt at gøre krav på din GMB-profil:

  • Den giver dig mulighed for at se og svare på anmeldelser fra kunder.
  • Du får kontrol over de informationer, der fremgår af fortegnelsen.
  • Hvis du ikke tager kontrollen med din profil, risikerer du, at ondsindede typer foreslår misvisende ændringer af eksempelvis åbningstider, telefonnummer – eller sågar markerer din virksomhed som permanent lukket.

Sådan gør du krav på en eksisterende Google My Business-fortegnelse

Den nemmeste måde at gøre krav på din fortegnelse er at søge efter din virksomhed i Google. Hvis du finder en eksisterende virksomhedsprofil, og der står et link med teksten ”Ejer du denne virksomhed”, skal du klikke på linket og følge de anmodede trin.

Hvis dette link ikke vises, betyder det en af to ting:

  1. Enten skal du oprette din egen fortegnelse forfra (se, hvordan du gør det nedenfor).
  2. Eller du skal anmode om ejerskab fra den, der i øjeblikket har ejerskabet. I dette tilfælde skal du logge ind på din Google My Business-konto og udfylde formularen “anmodning om ejerskab” her.

Google My Business: "Ejer du denne virksomhed"

Sådan opretter du en Google My Business-konto

Hvis der ikke findes en profil for din virksomhed, skal du oprette en Google My Business-konto her.

Som den dovne hund jeg er, sender jeg dig nu videre til Google egen guide til oprettelse af virksomhedsprofil på Google My Business.  Jeg gør det også for at sikre, at du altid har adgang til en opdateret guide, idet jeg ikke nødvendigvis opdager, når Google foretager ændringer i tilmeldingsprocessen.

Når du er i mål med at oprette din GMB virksomhedsprofil, kan du se, at du står som ejer af profilen (hvis du vel at mærke er logget ind med din Google-konto).

Ejerskab af Google My Business virksomhedsprofil

Det kan du (også) bruge din Google My Business til

Jeg gætter på, at du i forbindelse med oprettelsen af din profil blev bedt om at udfylde grundlæggende informationer om din virksomhed.

Jeg har lagt mærke til, at nogle af de muligheder, der er i Google My Business, giver min profil visninger:

  • Kundeanmeldelser (send et anmeldelseslink til dine kunder). Og husk nu at svare på de anmeldelser, som folk tager sig tid til at skrive.
  • Opslag – lige som på sociale medier, kan du lave opslag på GMB. Jeg forsøger at få lagt et ude hver uge.
  • Billeder – læg billeder ud af produkter, kontor/butik, dig selv, medarbejdere. Find selv på flere…
  • ”Services” – du kan udstille dine ydelser og produkter med navn, pris og beskrivelse.
  • Et par muligheder, jeg ikke har benyttet mig af endnu: Tilbud og events.
  • Som noget nyt har GMB åbnet for muligheden for, at kunder kan chatte med dig direkte fra GMB. Det har jeg ikke testet endnu. Jeg foretrækker at få kunderne ind på min egen hjemmeside, før de tager kontakt.

Jeg håber, at du blev klogere på Google My Business, og hvorfor du skal have en virksomhedsprofil på tjenesten. God arbejdslyst 🙂

De allerbedste hilsner