Senest opdateret d. 2. september 2018

Skriv til MIG

Jeg elsker at få e-mails. Send mig hilsen og fortæl,
hvad jeg kan hjælpe dig med

7 grunde til at din hjemmeside skal have en kontaktformular

af | 24. marts 2018 | Online Markedsføring

Hver gang jeg skal lave en ny hjemmeside for en kunde, kommer spørgsmålet om kontaktformularen op. Faktisk skal jeg for det meste overbevise kunden om, at de skal have den kontaktformular.

Der er flere tungtvejene argumenter for at have en kontaktformular, som jeg vil beskrive.

 

Kontaktformularen gør hjemmesiden mere brugervenlig

Hvis der fandtes en webudviklingspyramide svarende til i madpyramiden, så ville brugervenlighed have den store plads nederst i pyramiden. Altså svarende vigtigheden af grønt og fuldkorn. Brugervenlighed ER vigtigst (og tro mig: designeren her er splittet og har hede drømme om, at design havde den plads).

Når en bruger lander på dit site, er det helt afgørende for hans brugeroplevelse, at han nemt kan navigere rundt og finde, det han forventer – der hvor han forventer at finde det.

En kontaktformular på din kontaktside – og måske endda som en del af din hjemmesides ”footer” (den nederste sektion, som vises nederst på alle dine sider), gør det nemt for brugeren at komme i kontakt med dig.

Det er ikke alle, der bruger et mailprogram, så en klikbar-mailadresse skal ikke være den eneste mulighed for at kommes skriftligt i kontakt med din virksomhed. Hvis du er bange for, at spam-robotter skal misbruge din kontaktformular, kan den suppleres med CAPCHA , som er den funktion der tvinger brugeren til at bevise, at han ikke er en robot.

 

Kontaktformularen kan erstatte offentliggørelse af e-mailadresse

7 grunde til at din hjemmeside skal have en kontaktformularMed en kontaktformular på din hjemmeside eliminerer du nødvendigheden af at offentliggøre en e-mailadresse. Det har den fordel, at de robotter, der høster e-mailadresser på internettet, ikke får fat i din mailadresse og sælger den til spammere, som fylder din indbakke og stjæler din tid.

Det skal dog siges, at jeg (endnu) ikke har dårlige erfaringer med at have min e-mailadresse liggende på min hjemmeside. Jeg synes det er god brugervenlighed at tilbyde både e-mailadresse OG kontaktformular. Derfor har jeg valgt at tage chancen 😉

 

Mere effektiv kommunikation i første hug

Hvis du kun stiller en e-mailadresse til rådighed for dine besøgende, vil du måske opleve, at deres henvendelser er upræcise og giver anledning til, at du skal skrive tilbage med uddybende spørgsmål og vente på svar.

Det er tidskrævende for begge parter, og der går længere tid, før det afklares, om du kan hjælpe. Med en kontaktformular, har du mulighed for at bede om alle de oplysninger, du skal bruge, for at få et grundlag for at hjælpe brugeren efter første henvendelse.

 

Opbevarer alle indkomne henvendelser på ét sted

Når du bruger en kontaktformular, får du mulighed for at opsamle alle indkomne beskeder i eksempelvis WordPress backend. På den måde har du alle henvendelser samlet på ét sted.

For det meste vil der sågar være mulighed for at eksportere alle beskeder i en CSV-fil, som gør det muligt at søge og sortere i dem . 

Bonus: Gratis Tjekliste

Skal du have en hjemmeside, vil jeg gerne give dig noget værdifuldt. Det er en komplet tjekliste, der hjælper dig med at sikre, at din hjemmeside lever op til alle konventioner og forventninger på indholdssiden. Klik her for at få guiden.

 

Tre hurtige fordele

Ud over de beskrevne fordele åbner brug af kontaktformular op for flere muligheder og fordele:

  • Redirect: Når brugeren har sendt en besked, kan du sende ham videre til en skræddersyet side, hvor du kan skyde et tilpasset budskab ud over rampen.
  • Auto-svar: Ved at sende et auto-svar til dem, der skrevet en besked til dig via formularen, får du mulighed for at lægge dit ”visitkort” i deres indbakke. Dette vil være en endnu bedre påmindelse til dem om, at de har kontaktet dig, end en e-mail i deres ”sendte beskeder”
  • Tilmelding til dit nyhedsbrev: Giv afsenderen mulighed for at skrive sig op til dit nyhedsbrev, nu hvor han allerede har ulejliget sig med at indtaste sin e-mailadresse.

 

Populære WordPress-kontaktformularværktøjer

Har du en hjemmeside og mangler du en kontaktformular, vil jeg anbefale dig at få den på nu. Her er fire forslag til formularværktøjer for WordPress-hjemmesider:

Caldera Forms er et af de mest populære og  gratis formular-plugins til WordPress.  Træk og slip brugergrænseflade gør det utrolig nemt at bygge alle former for formularer med Caldera Forms.

Contact Form 7 er med over en million aktive installationer er langt det mest populære (og også gratis) WordPress-plugin. Det har sandsynligvis meget at gøre med naturen bag dens beskrivelse: “Enkel, men fleksibel”.

Gravity Forms  er et stærkt værktøj til at skabe enkle eller avancerede formularer til WordPress. Det er et premium-plugin, som giver dig mulighed for nemt at oprette og administrere formularer, endda tilføje betingelser og styling.

Divi Contact Form Module er det, jeg bruger til mine simple kontaktformularer her og her (og i toppen af artiklen her). Det er nemt bruge og der findes masser af tutorials på nettet til at style det. Divi Contact Form Module kan kun bruges på WordPress-hjemmesider bygget på Divi Temaet.

 

WordPress og e-mail (DET HER ER VIGTIGT)

En kontaktformular er i bedste faldt intet værd, hvis de beskeder, der sendes derfra, ikke når frem til dig. Og det kan du godt komme ud for med en WordPress-hjemmeside. WordPress sender mails med PHP, og det er noget skrammel, og stopper nogle gange med at virke.

For at undgå det problem, kan du installere en STMP-funktion på din hjemmeside. Ved brug af STMP-funktion bliver e-mails sendt via din e-mailudbyder og når sikkert frem.

Jeg har fundet en god STMP-opsætnings tutorial frem til dig, der er træt af, at du ikke modtager mails fra din hjemmeside. Og jeg kan godt bekræfte, det Elegant Themes skriver om, at hvis du ikke kan få skidtet til at virke med det ene plugin, så skal du prøve det andet. Det har jeg prøvet.

 

Husk din oplysningspligt

Jeg vil ikke undlade at minde om, at når du bruger en kontaktformular, så bed endelig ikke brugeren om flere oplysninger, end højst nødvendigt. Og husk at beskrive i hjemmesidens eller wbshoppens cookie- og privatlivspolitik, hvad du bruger oplysningerne til, og hvem afsenderen skal kontakte for at få alle informationerne slettet igen.

Dette er et krav i forhold til EU’s persondataforordning, som trådte i kraft d. 25. maj 2018.

 

Det var det

Jeg håber, du fandt denne artikel brugbar. Har du spørgsmål, meninger eller supplerende idéer til indholdet, er du mere end velkommen til at dele dem i kommentarfeltet herunder.

Del også meget gerne med dit netværk, hvis du finder det relevant.

De allerbedste hilsner

Pin It on Pinterest

Share This

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies. Mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk