Kontaktformular eller ej?
Hver gang jeg skal lave et nyt hjemmesidedesign for en kunde, kommer spørgsmålet om kontaktformularen op. Efterhånden anbefaler jeg kun kontaktformulerer på hjemmesiden, hvis den skal bruges til at indsende filer eller indeholder flere obligatoriske afkrydsningsfelter. Dette skyldes de store mængder af spam, der kommer ind via kontaktformularer. Spam bliver næsten altid et problem, med mindre man har en god antispam-løsning, hvilket jeg ikke har. Jeg kan ikke finde en, der er GDPR compliant.
Der er dog flere argumenter for at have en kontaktformular, som jeg vil beskrive.
Kontaktformularen gør hjemmesiden mere brugervenlig
Hvis der fandtes en webudviklingspyramide svarende til i madpyramiden, så ville brugervenlighed have den store plads nederst i pyramiden. Altså svarende vigtigheden af grønt og fuldkorn. Brugervenlighed ER vigtigst (og tro mig: designeren her er splittet og har hede drømme om, at frækt design havde den plads).
Når en bruger lander på dit site, er det helt afgørende for hans brugeroplevelse, at han nemt kan navigere rundt og finde, det han forventer – der hvor han forventer at finde det.
En kontaktformular på din kontaktside – og måske endda som en del af din hjemmesides ”footer” (den nederste sektion, som vises nederst på alle dine sider), gør det nemt for brugeren at komme i kontakt med dig.
Det er ikke alle, der bruger et mailprogram, så en klikbar-mailadresse skal ikke være den eneste mulighed for at kommes skriftligt i kontakt med din virksomhed.
Mere effektiv kommunikation i første hug
Hvis du kun stiller en e-mailadresse til rådighed for dine besøgende, vil du måske opleve, at deres henvendelser er upræcise og giver anledning til, at du skal skrive tilbage med uddybende spørgsmål og vente på svar.
Det er tidskrævende for begge parter, og der går længere tid, før det afklares, om du kan hjælpe. Med en kontaktformular, har du mulighed for at bede om alle de oplysninger, du skal bruge, for at få et grundlag for at hjælpe brugeren efter første henvendelse.
Opbevarer alle indkomne henvendelser på ét sted
Når du bruger en kontaktformular, får du mulighed for at opsamle alle indkomne beskeder i eksempelvis WordPress backend. På den måde har du alle henvendelser samlet på ét sted.
For det meste vil der sågar være mulighed for at eksportere alle beskeder i en CSV-fil, som gør det muligt at søge og sortere i dem.
BONUS: GRATIS TJEKLISTE
Skal du have en hjemmeside, vil jeg gerne give dig noget værdifuldt. Det er en komplet tjekliste, der hjælper dig med at sikre, at din hjemmeside lever op til alle konventioner og forventninger på indholdssiden. Klik her for at få guiden.
Tre hurtige fordele
Ud over de beskrevne fordele åbner brug af kontaktformular op for flere muligheder og fordele:
- Redirect: Når brugeren har sendt en besked, kan du sende ham videre til en skræddersyet side, hvor du kan skyde et tilpasset budskab ud over rampen.
- Auto-svar: Ved at sende et auto-svar til dem, der skrevet en besked til dig via formularen, får du mulighed for at lægge dit ”visitkort” i deres indbakke. Dette vil være en endnu bedre påmindelse til dem om, at de har kontaktet dig, end en e-mail i deres ”sendte beskeder”
- Tilmelding til dit nyhedsbrev: Giv afsenderen mulighed for at skrive sig op til dit nyhedsbrev, nu hvor han allerede har ulejliget sig med at indtaste sin e-mailadresse.
Populære WordPress-kontaktformularværktøjer
Har du en hjemmeside og mangler du en kontaktformular, vil jeg anbefale dig at få den på nu. Her er fire forslag til formularværktøjer for WordPress-hjemmesider:
Caldera Forms er et af de mest populære og gratis formular-plugins til WordPress. Træk og slip brugergrænseflade gør det utrolig nemt at bygge alle former for formularer med Caldera Forms.
Contact Form 7 er med over en million aktive installationer er langt det mest populære (og også gratis) WordPress-plugin. Der er mange, der sværger til CF7, men personlig er jeg ikke fan. Jeg synes, at brugerfladen virker gammeldags og besværlig.
Gravity Forms er et stærkt værktøj til at skabe enkle eller avancerede formularer til WordPress. Det er et premium-plugin, som giver dig mulighed for nemt at oprette og administrere formularer, endda tilføje betingelser og styling.
Divi Contact Form Module bruger jeg på hjemmesider, der “bare” skal bruge en helt enkelt kontaktformular. Det er enkelt og nemt at bruge. Der findes masser af kode på nettet til at style den. Divi Contact Form Module kan kun bruges på WordPress-hjemmesider bygget på Divi Temaet. Denne kontaktformular gemmer ikke indsendte beskeder i databasen. Hvis du vil have en backup af beskeder, kan du gøre det med plugin’et Divi Form Database eller med Divi Contact Form Helper, der indeholder alle de funktioner, som man kan ønske sig af en kontaktformular, og som ikke kommer out of the box med Divi kontaktformularmodul.
Forminator er min nye favorit, når jeg skal bruge en kontaktformular med mere avancerede funktioner. Forminator kan alt, hvad man kan komme i tanke om, at en kontaktofrmular skal kunne. Og så synes jeg, det er et meget brugervenligt plugin, som også er nemt at style til hjemmesidens farvepalette ret meget uden kode.
WordPress og e-mail (DET HER ER VIGTIGT)
En kontaktformular er i bedste faldt intet værd, hvis de beskeder, der sendes derfra, ikke når frem til dig. Og det kan du godt komme ud for med en WordPress-hjemmeside. WordPress sender mails med PHP, og det er noget skrammel, og stopper nogle gange med at virke.
For at undgå det problem, kan du installere en SMTP-funktion på din hjemmeside. Ved brug af SMTP-funktion bliver e-mails sendt via din e-mailudbyder eller mailtjeneste og når sikkert frem.
Personligt bruger jeg WordPress-plugin’et ‘WP Mail SMTP’ i kombination med tjenesten Sendgrid.
Behøver du sætte SMTP-funktion op?
Ja det gør du, hvis du bruger kontaktformular eller har en webshop, der skal kunne sende mails fra hjemmesiden…
Med mindre altså at du har suveræn hosting. Det findes.
Jeg har nemlig fundet mig en WordPress host, der sørger for at mails bliver sendt og leveret – UDEN opsætning af SMTP-funktion.
Får du meget spam fra kontaktformularen?
Hvis du får meget spam via din kontaktformular, bør du overveje, hvor nødvendig den er. Jeg har fjernet min egen kontaktformular, fordi jeg endnu ikke har fundet en antispam-løsning, der overholder reglerne i EU’s persondataforordning.
Jeg anbefaler at undgå Google ReCapcha, som kun virker ved brug af tredjeparts cookies, og lever dermed ikke op til reglerne i EU’s persondataforordning GDPR.
Husk din oplysningspligt
Jeg vil ikke undlade at minde om, at når du bruger en kontaktformular, så bed endelig ikke brugeren om flere oplysninger, end højst nødvendigt. Og husk at beskrive i hjemmesidens eller webshoppens cookie- og privatlivspolitik, hvad du bruger oplysningerne til, og hvem afsenderen skal kontakte for at få alle informationerne slettet igen.
Dette er et krav i forhold til EU’s persondataforordning, som trådte i kraft d. 25. maj 2018.
Det var det
Jeg håber, du fandt denne artikel brugbar. Har du spørgsmål, meninger eller supplerende idéer til indholdet, er du mere end velkommen til at dele dem i kommentarfeltet herunder.
Del også meget gerne med dit netværk, hvis du finder det relevant.
De allerbedste hilsner
FLERE TIPS TIL DIN HJEMMESIDE – LÆS OGSÅ
- Sådan får du pæne links på Facebook
- Google My Business – hvad, hvor og hvordan?
- 5 ting du skal gøre, før du hyrer en webdesigner
Jeg synes det er vigtigt, at medtage den nye datalov (GDPR) som træder i kræft lige rundt om hjørnet. Den sætter sine “begrænsninger” for, hvordan du må håndtere henvendelser via f.eks WordPress.
Hej Mathias
Tak for din kommentar. Jeg medtager netop også en kort kommentar om dette i næstsidste afsnit.
Bedste hilsner
Rikke
Hej Rikke
Først vil jeg sige tak for en super informerende, inspirerende og spændende blog.
Jeg er i gang med at bygge en webshop op og har ikke det store kendskab til kodning osv. Men det går egentlig overraskende godt, om end lidt langsomt og med lang vej igen ;o)
Jeg er nu stødt på et problem, som jeg umiddelbart ikke kan google mig ud af. Jeg har installeret forminator og har fået kreeret en kontaktformular.
Når jeg ser den i preview udgaven, ser den rigtig fin ud. Men når jeg så åbner min webshop/hjemmeside i en anden browser, kommer kontaktformularen ikke frem. Håber, det giver mening ;o)
Er det en problematik, du kender til?
Jeg har WP-temaet ‘Ashe’ (gratis udgaven).
Mange hilsener Mette
Hej Mette
Velbekomme. Jeg er meget glad for at høre, at du kan bruge min blog til noget.
Umiddelbart er der kun én ting, jeg kan komme på i forhold til din udfordring: Har du indlejret den rigtige kontaktformular på siden?
Bedste hilsner
Rikke