Senest opdateret d. 24. januar 2023

6 best practices, som alle WordPress-ejere bør kende

af | Online Markedsføring, WordPress

Websites har brug for regelmæssig vedligeholdelse, pleje og opmærksomhed for at sikre, at de forbliver i topform og fortsætter tilføre din virksomhed værdi.

En god WordPress-vedligeholdsaftale varetager den daglige vedligeholdelse af din hjemmeside for dig, men som hjemmesideejer er det nyttigt for dig at kende nogle bedste praksis for at sikre, at dit website fortsætter med at køre problemfrit.

Jeg har sammensat nogle praktiske tips til dig, der ønsker at sikre, at dit WordPress-website forbliver lige så hurtigt og problemfrit som den dag, det blev leveret.

1. Opsæt automatiske sikkerhedskopier

At oprette sikkerhedskopier er en af de vigtigste opgaver ved at drive enhver hjemmeside. Sikkerhedskopier spiller en afgørende rolle i sikkerheden, da hjemmesider kan blive bytte for hackere og ransomware. Og bliver du udsat for et angreb, er du hurtigt videre, hvis du har gode sikkerhedskopier ved hånden.

Det er også vigtigt at sikkerhedskopiere dit WordPress-installation, før du foretager ændringer, såsom redigering af sider eller installation af nye plugins. Dette vil sikre, at hjemmesiden altid kan rulles tilbage til en tidligere tilstand i tilfælde, hvor nye plugins, kodningsfejl eller andre fejl helt eller delvist har skadet hvordan din hjemmeside ser ud eller virker.

En sikkerhedskopi skal indeholde alle din hjemmesides kodefiler, databaser, billeder, plugins og eventuelle tilføjelser. Selvom der er mange backup-plugins tilgængelige, vil jeg anbefale at dig at arbejde sammen med en god samarbejdspartner til at hjælpe med dette.

Det er også værd at bemærke, at administrerede WordPress-hosting-udbydere normalt tilbyder automatiske sikkerhedskopier på serversiden som en del af deres hosting-løsninger. Jeg har én gang oplevet, at to ud af tre typer backup, jeg havde til rådighed, fejlede ved “tilbagerulning”. Heldigvis havde den tredje min ryg.

2. Regelmæssige tjek af opdateringer

Et andet vigtigt sikkerhedsaspekt ved at køre et WordPress-websted er regelmæssigt at kontrollere og installere WordPress-core-opdateringer – såvel som opdateringer til temaer og plugins – da disse ofte indeholder vigtige sikkerhedsrettelser fra udviklere.

Ud over at være vigtige for sikkerheden hjælper opdateringer din hjemmeside med at fortsætte med at køre problemfrit og forhindre kompatibilitetsproblemer med temaer og plugins.

Hvis hjemmesiden drives af et team, er det vigtigt at sætte en eller flere personer i spidsen for at kontrollere opdateringer regelmæssigt. En god WordPress-serviceaftale vil dog tage sig af dette for dig, så du eller dit team kan fokusere på det, I er bedst til.

3. Brug en god style guide

Der ligger meget arbejde i at skabe udseendet og følelsen af en nyt hjemmeside, og det er vigtigt at sikre, at disse elementer ikke eroderes over tid. Style guides kan sætte rammer og regler for kodning, skriftligt indhold, farver, skrifttyper og grafiske elementer.

Style guides sikrer, at alle, der arbejder på eller bidrager til hjemmesiden, gør det på en måde, der er i overensstemmelse med den oprindelige plan for udseende, sådan at brand-identiteten for virksomheden overholdes. Dette er især relevant for store teams eller websteder, der bruger mange bidragydere, hvor omhyggelig styring af delte opgaver og ansvar er afgørende.

4. Brug tjeklister til nøgleprocesser

Mens style guides giver guidlines til udseende, kan tjeklister støtte en mere detaljeret proces for specifikke opgaver.

Tjeklisterne bør dække grundlæggende arbejdsopgaver, såsom at indsætte skriftligt indhold og korrekt brug af HTML som eksempelvis H-tags, hvor man kan hente billeder fra, hvordan man formaterer og ændrer størrelsen på dem, før de uploades, og hvordan man integrerer medier såsom videoer.

Tjeklister kan også dække grundlæggende elementer inden for WordPress-indlæg – som kategorier, tags, udvalgte billeder, metabeskrivelser og permalinks til brugerroller som forfattere og bidragydere.

Dette vil sikre, at alle processer udføres korrekt, og kan sikre, at alle har mulighed for at levere og publicere indhold på en ensartet måde.

Opfordring til at hente den ultimative hjemmesideguide. Tilmelding til nyhedsbrevet kræves.

 

5. Opdater og vedligehold dit indhold

Især online virksomheder forstår værdien af godt indhold, men gevinsterne kommer ikke uden masser af hårdt arbejde og konsistens.

Indholdet på hjemmesiden skal opdateres og fornyes regelmæssigt for at skabe engagement hos målgruppen.

En udgivelses- og opdateringsplan kan hjælpe med at holde opgaverne organiseret og gør det muligt at tildele opgaver på forhånd.

Hvis du har besluttet at tillade kommentarer på din hjemmeside (fx. på bologs og produkter), skal disse også administreres. En vigtig del af dette er at sikre, at et spamfilter som Akismet eller CleanTalk er aktiveret for at forhindre, at kommentarer fra spambots offentliggøres.

For større teams er det også en god ide at sikre, at nogen har ansvaret for at moderere og svare på kommentarer, da manglende reaktion kan være værre end slet ikke at have kommentarmuligheden (dette gælder også for virksomhedens sociale medier).

Endelig er det vigtigt regelmæssigt at gennemgå alt offentliggjort indhold, da gamle, forældede eller irrelevante indlæg kan være skadelige for både SEO og brugeroplevelse.

6. Optimér alle billeder

Store, langsomt indlæste billeder kan lægge en enorm belastning på et websites ydeevne og skade hjemmesidens indlæsningshastighed. På den anden side kan billeder af dårlig kvalitet have en skadelig virkning på udseendet af et websted og vil medføre en negativ brugeroplevelse.

Heldigvis er plugins som ShortPixel Image Optimizer i stand til at komprimere en hjemmesides billeder uden at miste kvalitet. ShortPixel kan også sørge for, at billederne bliver leveret af et CDN (indholdsleveringsnetværk) og præsenteret i moderne letvægtsformater som f.eks. WebP. Dette sikrer, at alle dine billeder forbliver både smukke og optimeret til højeste ydeevne.

Når alle eksisterende billeder er optimeret, fortsætter pluginet med at køre lydløst i baggrunden, så alle nye billeder komprimeres, så snart de uploades.

Det er dog stadig vigtigt at sikre, at alle nye medier er af høj kvalitet til at begynde med og er korrekt formateret, så de passer ind i webstedets layout. Disse processer kan derefter registreres i tjeklister for alle fremtidige brugere. Personlig bruger jeg det gratis online værktøj Squoosh til at komprimere alle billeder med, før jeg uploader dem.

Konklusion

WordPress er et fantastisk, brugervenligt CMS, der leveres med masser af funktioner, der giver fremragende ydeevne og SEO ud ”out of the box”. Men over tid kan dårlig styring af disse værktøjer i høj grad reducere hastigheden og SEO-mulighederne på en hjemmeside

Ved at etablere strenge style guides og tjeklister til alle brugere kan WordPress-hjemmesideejere sikre, at ændringer og nyt indhold er i overensstemmelse med hjemmesidens originale design og brandidentitet. Dette er ikke kun er godt for selve hjemmesiden, men også for omdømmet for det firma, der driver den!

De allerbedste hilsner

Rikke Ekelund

Skribent

Artiklen her er skrevet af mig. Jeg hedder Rikke Ekelund, og det er primært mig, der skriver her på bloggen. Til dagligt arbejder jeg som freelance webdesigner med at bygge hjemmesider til mine kunder, som jeg også hjælper med drift og support.

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs også…

Sådan laver du en søgeordsanalyse til din hjemmeside

Sådan laver du en søgeordsanalyse til din hjemmeside

At finde de rigtige søgeord til din hjemmeside kan føles som at lede efter nålen i en høstak – men bare rolig, det er slet ikke så svært, som det måske lyder! Jeg vil tage dig igennem de forskellige trin i en søgeordsanalyse, så du kan optimere din hjemmeside og...

Hvorfor dine e-mails ikke bliver leveret – eller lander i spam

Hvorfor dine e-mails ikke bliver leveret – eller lander i spam

På det seneste har jeg oplevet, at kunder har henvendt sig til mig, fordi de oplever at, deres e-mails ikke når frem til deres modtagere, når disse har en Gmail. Mit svar til mine kunder er, at det må skyldes, at Google har opdateret deres retningslinjer for...