Ram kunden præcist med SEO – efter hvor han er i kunderejsen

af | Kunderejse, Online Markedsføring, SEO

Af Majbritt Lund, tekstforfatter og kommunikationsrådgiver

En af de helt store fordele ved at søgemaskineoptimere din hjemmeside er, at du kan ramme din læser med et præcist svar – netop når han selv har vist med sin søgning, hvad han gerne vil læse om. Og endnu bedre: Når du forstår intentionen bag søgeordet, kan du ramme læseren netop, hvor han er på sin kunderejse. Det gør dit svar meget relevant, og du kan bedre få din læser til at tage det næste skridt. Uanset om det er at købe, kontakte dig eller noget andet.

Jeg deler søgeordene ind i to grupper

  • Salgsord, der indikerer, at læserens intension er at købe
  • Blogord, der indikerer, at læseren søger viden

Og blogordene er mindst lige så gunstige for din forretning, som salgsordene er. Det kommer jeg tilbage til.

Lad mig uddybe salgs-søgeordene først

Salgsord er ofte konkrete produkter, titler, behandlingsformer eller kurser. For hvad er oddsene for, at folk gerne vil læse om en specifik støvsuger, en behandlingsform, en revisor eller et kursus – af ren interesse, hvis ikke de overvejer at købe? Jo mere specifikke søgeord du skriver dine salgstekster efter, jo større ods har du for at ramme din læsers behov så præcist, at han bliver overbevist om, at det netop er dig, han skal handle hos. I stedet for at klikke tilbage på Google og finde en af dine konkurrenter. Derfor er søgeordet ”statsautoriseret revisor” bedre end ”revisor”, selv om der er markant flere der søger efter det sidste. Læsere, der googler statsautoriseret revisor, har formentligt en specifik grund til at gøre det. Ellers havde de nok bare googlet revisor. Derfor vil det være oplagt at skrive nogle af de mulige grunde ind i teksten. Dels vil det give et bedre svar på søgningen, og dels vil der være større sandsynlighed for, at du rammer den specifikke læsers grund til at søge en statsautoriseret. Og rammer du plet her, oplever han, at han bliver mødt og er landet på den rette side. Samtidig vil du tit opleve mindre konkurrence på de smallere søgeord, fordi mange af dine konkurrenter går efter de mest søgte søgeord uden at analysere dem først. Især hvis du sælger fysiske produkter i kategorien need to have, er det attraktivt med de gode Google placeringer. For disse salg er de nemmeste.

Når der er langt til kasseapparatet

Imidlertid er de færreste kunder klar til at købe, når de googler. Når jeg laver SEO-analyser for mine kunder, ser vi tydeligt, at de fleste søger viden og stiller konkrete spørgsmål. Eksempelvis: (tallet viser antal månedlige søgninger ifølge SEO-værktøjet SEranking)

Hvordan smitter fnat 1600
Hvordan skriver man en ansøgning 1000
Hvordan taber man sig hurtigst 880
Hvad er min bil værd 3600
Hvad er atp 1000
Hvad er protein 1000
Hvad er min bolig værd 1000
Hvad er angst 1000
Hvad er ejerudgifter 1000

Her ses flere spørgsmål i kategorien salg af bolig og bil, som er lige til højrebenet for ejendomsmæglere og bilforhandlere. Hvis de skriver et blogindlæg om, hvad hhv. en bil eller bolig er værd, skal indlægget formentligt justeres i takt med prisændringerne. Men spørgsmålet er, hvad det vil kræve at opnå en Google side 1 placering på søgeord tættere på kasseapparatet. Så måske er det nemmere at få succes med blogindlægget.

Vi tager også lige nogle spørgsmål (og indirekte spørgsmål) til revisoren:

Regnskab for dummies 90
Bogføring for dummies 90
Skat erhverv 1200
Indberet moms 2100
Momsfrister 1000
Hvad er momsen 590
Hvor meget er moms 480
Hvornår skal man betale moms 200
Moms retur 170
Hvordan beregner man moms 110
Faktura uden moms 210
Faktura skabelon 2900
Fakturaer til det offentlige 210
Hvad er en kreditnota 170
Hvad er et ean nummer 90

Hvor et blogindlæg om værdien af bil og bolig hurtigt kan blive omfattende, er revisionsspørgsmålene meget præcise og faktuelle. Derfor vil en vaks revisorelev hurtigt kunne svare på dem, hvorefter svarene kan generere trafik igen og igen. Han skal dog være opmærksom på, at mange af spørgsmålene indikerer, at spørgeren er iværksætter. Og tit har iværksættere nogle andre behov end mere etablerede firmaer.

Måske spotter du også nogle spørgsmål til dig og din branche på Google, hvor du kan sætte spørgsmål ved, om spørgerne tilhører din målgruppe. Kan du tjene penge på dem nu? Måske via et særligt produkt? Eller har du en interesse i at få målgruppen tilmeldt et nyhedsbrev, så de kan læse med, til de bliver klar til at handle? Andre spørgsmål viser bare, at læserne søger viden. Uanset hvad deres intension er, opnår du en række fordele, når du deler din viden med dem i søgemaskineoptimerede blogindlæg:

  • Du kan påvirke læserne tidligt i kunderejsen. Derfor kan du være deres oplagte top of mind, når de erkender et behov. Samtidig kan deres kendskab til dig måske også forårsage, at jeres samarbejde begynder langt tidligere end ellers. Til gavn for jer begge
  • Eftersom flere søgninger indikerer spørgsmål og ikke køb, har du en markant længere række søgeord, du kan skrive SEO-tekster efter. Og jo flere søgeord, jo flere forskellige læsere kan du ramme
  • Du får inspiration til en række blogindlæg, fordi du lærer læserne bedre at kende via søgeordsanalysen
  • Du kan linke fra dine blogindlæg til dine salgstekster. På den måde kan læsere, der får lyst til at købe, klikke sig selv direkte hen til dine ydelser eller produkter

Når du har valgt dine søgeord, skal du skrive dine SEO-tekster på en bestemt måde. Hvordan du gør det, kan du læse her: Guiden til gode SEO-tekster.

Majbritt Lund

Skribent

Artiklen her er skrevet af journalist Majbritt Lund, som er selvstændig tekstforfatter med speciale i SEO-tekster og onlinemarkedsføring.

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs også…

Effektiv håndtering af brugerroller og tilladelser i WordPress

Effektiv håndtering af brugerroller og tilladelser i WordPress

Når du driver en hjemmeside, er det afgørende at have styr på brugerroller og tilladelser, især for større virksomheder og dem, der opererer internationalt. Dette sikrer ikke kun din hjemmesides sikkerhed og integritet, men hjælper også med at definere hvert...

Evaluer din hjemmeside i 5 trin

Evaluer din hjemmeside i 5 trin

Hvad siger din hjemmeside om dig? Hvis dette spørgsmål er svært at besvare, eller hvis du ikke er sikker på, om du selv kan lide svaret, så er her en hurtig guide til, hvordan du kan evaluere din hjemmeside. Hvis den eneste indtryk en person havde af dig eller din...