Hvis du vil søgemaskineoptimere sider eller indlæg på din hjemmeside, skal du navngive de medier, du bruger på siderne/indlæggene på en bestemt måde. Du hjælper ikke søgemaskinerne med at forstå dit indhold ved at uploade billedet med det navn, det er “født” med fra kamera, grafiker, stock-fototjeneste eller andet. Måske hedder filnavnet
- img_1056.jpg
- 2021-10-10.jpg
- business-contract-on-the-table-2021-08-27-23-56-09-utc.jpg
– det dur ikke.
Søgeord i filnavnet
I stedet bør du bruge indlægget eller sidens søgeord – eller relaterede søgeord, hvis du allerede har lavet en medie-/billedfil med det primære søgeord. Her er et par eksempler fra min hjemmeside:
- freelance-webdesigner-rikke-ekelund-logo.svg
- hjemmesidedesign.jpg
- wordpress-serviceaftale.jpg
- hvad-koster-en-professionel-hjemmeside.jpg
Andre krav til filnavnet
- Anvend bindestreg (-) i stedet for mellemrum eller understreg (_)
- Undgå æ,ø og å
- Brug i stedet ae, oe eller aa
- Undgå specialtegn
Jeg bruger altid små bogstaver i filnavne – dette er religion for nogle, men ifølge ”internettet” er søgemaskinerne vist nok ligeglade.
Brug alt-tekst på billeder til SEO
Når du har uploadet en billedfil til dit website, skal du også udfylde alt-teksten. Dette er en måde at fortælle søgemaskinerne, hvad billedet forestiller – og hvilke søgeord, de skal findes på. Desuden bliver alt-teksten oplæst af skærmoplæsere, der anvendes af f.eks. blinde, svagtseende og ordblinde personer – derfor er det vigtigt, at teksten er beskrivende og ikke bare et søgeord eller en søgefrase. Igen: I feltet “Alternative text” beskrives billedets indhold – benyt muligheden for at flette dit søgeord ind her – men sørg først og fremmest for at beskrive billedet. Hvis du bruger Divi som page bilder, skal du være opmærksom på, at alt-teksten bliver trukket med over i advanced-fanen under ‘Atributter’, hvor du kan redigere i den. God fornøjelse med at søgemaskineoptimere dine billed- og mediefiler.
0 kommentarer