Få mere ud af din hjemmeside med et nyhedsbrev

af | Online Markedsføring

Af Majbritt Lund, tekstforfatter og kommunikationsrådgiver

Undrer du dig over, at din hjemmeside ikke giver dig de ønskede resultater? Måske har du for nylig investeret mange penge i hjemmesiden, og den ser rigtig fin ud nu, men alligevel sælger den ikke. Måske får du ikke engang ret mange besøgende på den. Et klassisk scenarie, som der kan være mange forklaringer på. Dem kan vi tage en anden gang. For uanset hvor god din hjemmeside er, vil du formentligt få mange flere www-besøgende, opkald og kunder ved at tilføje én ting: Et nyhedsbrev. Og hvis du tænker, at du hverken har tiden til at skrive et nyhedsbrev eller noget relevant at fortælle, så læs alligevel videre. For det har du, når du gør det på den rigtige måde. Det kommer jeg tilbage til. Allerførst får du nogle af de mange fordele, du opnår, når du også kobler et nyhedsbrev på hjemmesiden:

De 7 største fordele ved at have et nyhedsbrev

  • Hver gang du sender dit nyhedsbrev ud, kan du skrive en teaser i nyhedsbrevet og linke ind til hjemmesiden. Har du allerede godt indhold her, du kan linke til, kræver det ikke meget arbejde at skrive nyhedsbrevet. Samtidig får du mere trafik ind på din hjemmeside, hver gang du sender nyhedsbreve ud – og du styrer selv hvilken underside, læserne skal lande på
  • Jo flere nyhedsbreve du skriver, jo bedre husker læserne dig, og det øger sandsynligheden for, at de også besøger din hjemmeside uopfordret de dage, hvor du ikke sender nyhedsbreve ud
  • Jo bedre dine læsere kan huske dig, jo større sandsynlighed er der for, at de nævner dit navn i deres netværk og på sociale medier, hvilket igen giver mere trafik på din hjemmeside. Som minimum fordi folk skal finde dit telefonnummer
  • De fleste kunder skal påvirkes flere gange, før de bliver klar til at købe noget. Derfor er et eller få besøg på hjemmesiden sjældent nok til at få dem til at købe eller tage kontakt til dig. Med et nyhedsbrev påvirker du automatisk dine læsere over en længere periode. Og den konstante påvirkning kan skabe markant flere salg end få besøg på hjemmesiden
  • Der kan være mange grunde til, at læserne på din hjemmeside kommer fra at handle hos dig eller tage kontakt til dig. Får du dem først tilmeldt dit nyhedsbrev, kan du blive ved med at holde kontakten. Uden nyhedsbrevet er det ikke sikkert, de besøger din hjemmeside igen nogen sinde
  • På hjemmesiden har du kun en underside om hvert produkt, mens du kan planlægge dine nyhedsbreve fra mange forskellige vinkler. Her kan du punktere alle læsernes grunde til ikke at købe, ligesom du kan bruge dine tilfredse kunder strategisk
  • Du kan påvirke mange potentielle kunder på én gang

Når du har et nyhedsbrev, får du derfor meget mere ud af din hjemmeside. Naturligvis under forudsætning af at den er lavet professionelt. Er den ikke det, vil jeg klart anbefale dig at sætte ind her først og få lavet en god hjemmeside. For hjemmesiden er vigtigere end nyhedsbrevet, og er den ikke lavet professionelt, får du ikke nok ud af at skrive nyhedsbreve alligevel. Derfor plejer jeg at omtale nyhedsbrevet som hjemmesidens kapitel 2.

Den nemme model til dig, der har travlt

Indledningsvis lovede jeg en løsning, så nyhedsbreve også bliver relevante for dig, der ikke har meget tid til markedsføring og ikke tror, du har noget at skrive om. De to forbehold kan løses på samme måde gennem en såkaldt autoresponder, som jeg nu vil gennemgå. Autoresponder betyder automatisk svar. Og når vi bruger autorespondere i nyhedsbrevsregi, laver vi som regel en fast serie af nyhedsbreve, som læserne selv kan aktivere på hjemmesiden. For at få dem til at aktivere serien, skal du tilbyde en freebie, der er så attraktiv, at læserne vil aflevere deres mailadresse for at få freebien. For isoleret set erkender de færreste et behov for at få din mailserie. En freebie er oftest en rabatkode eller et onlineprodukt som

  • et e-kursus
  • en e-bog
  • en guide
  • en lydfil

Freebiens primære formål er, at den skal trigge et behov hos læseren eller trigge læserens nysgerrighed. Derfor behøver du ikke nødvendigvis sætte tid af til lave et digert værk, hvor du deler alt din viden. Freebien kan evt. bare hedde:

  • Den værste fejl, selvstændige begår, når de indgår partnerskaber
  • 5 spørgsmål, du altid skal stille, når du hyrer en maler
  • Strategiplanen til at toppe karrieren, før du bliver 40 år
  • 7 grunde til at xx ikke lykkes for dig

Den sidste kan du bruge, uanset hvad du sælger, og den giver dig en række fordele. Ikke alene får du læserens mailadresse. Du får samtidig en skabelon til, hvad du skal skrive i de efterfølgende mails, så du kan påvirke læseren hele vejen rundt om det, du sælger – og uddanne ham til at se behovet for at købe den specifikke ydelse eller det specifikke produkt hos dig. Uden at du sælger. Du deler bare viden i den her fase. Når du har delt den planlagte viden, kan du sende et par mails mere for at få læseren til at foretage en specifik handling. Måske sælger du noget, der er forholdsvis let at købe efter at have læst dine mails. Hvis ikke kan du i stedet opfordre læseren til at tage kontakt til dig eller booke et møde, hvorefter du sælger.

Autoresponderen er et must have. Uanset om du planlægger at bruge kontinuerlige nyhedsbreve eller ej. Du skal indsamle mailadresserne under alle omstændigheder, for at du må sende nyhedsbreve. Har du ikke tiden til at skrive nyhedsbreve løbende, giver autoreponderen dig mulighed for at påvirke læseren på det tidspunkt, han vil være allermest interesseret i at høre fra dig. Der var jo en grund til at han var på din hjemmeside netop nu. Og selv når det er din strategi at fortsætte med løbende nyhedsbreve, giver autoresponderen dig også en stor fordel – sammenlignet med at give en freebie for at få mailadressen, hvorefter dine læsere begynder at få dine ”almindelige” nyhedsbreve. For du kan planlægge din autoresponder, så nye læsere introduceres til din virksomhed på den mest hensigtsmæssige måde, før de begynder at modtage de løbende nyhedsbreve. Eksempelvis kan det være i din interesse at præsentere dig grundigt i et af nyhedsbrevene og omtale nogle af dine særlige kompetencer. Vil du læse et konkret eksempel på, hvordan min kunde, Jane Kudsk solgte for over 100.000 kroner i en mailkampagne, så læs med her.

Kom med på nyhedsbrevet og modtag
Den ultimative hjemmesideguide

Nå dine hjemmeside-KPI'er/performance-mål i år

R

23 sider tætpakket med håndgribelige tips og værktøjer til den eksisterende hjemmeside og projekt ny-hjemmeside.

R

Sådan kvalitetssikrer du den eksisterende hjemmeside.

R

Ny hjemmeside - sådan gør du.

Ebog vist på en Ipad
Majbritt Lund

Skribent

Artiklen her er skrevet af journalist Majbritt Lund, som er selvstændig tekstforfatter med speciale i SEO-tekster og onlinemarkedsføring.

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Læs også…

Guide til salgstekster, der virker

Guide til salgstekster, der virker

Af tekstforfatter Majbritt Lund Sælger dine tekster ikke nok i dag, så læs med her: Mange salgstekster indeholder en række fejl, der gør, at kunden står tilbage med spørgsmål og selv skal gætte sig frem, til hvad han får ud af at købe. Og så er det lettere at lade...

Sådan lægger du et favicon på din Divi-hjemmeside

Sådan lægger du et favicon på din Divi-hjemmeside

Et favicon er det lille billede/’thumbnail’, som du finder i fanen i browseren før dit web sites titel. Et favicon vil hjælpe med at øge din branding og med at stå ud i mængden. Det er altid en god praksis at lægge et på din hjemmeside. Bedste størrelse til dit...