Sådan søgeordsoptimerer du en side til et søgeord eller en søgefrase

af | SEO, Kunderejse, Online Markedsføring

SEO Optimering – hvordan gør du det?

Et spørgsmål, jeg tit får fra mine kunder, er: Hvordan SEO optimerer jeg en side eller et blogindlæg til mit søgeord? Denne SEO-tjekliste/guide er skrevet til dem og til dig, der gerne vil vide, hvordan du optimerer enkelte sider på dit website. Guiden er baseret på, at du har styr på, hvad dit søgeord eller din søgefrase er – og at du også har en liste over relaterede søgeord og eventuelle spørgsmål relateret til dit søgeord. Læs evt. om søgeordsanalyse her.

Hvis du sidder og tænker noget i stil med: ”Er det ikke dobbeltkonfekt at skrive ”optimering” efter forkortelsen SEO, hvor O’et netop står for optimering (Search Engine Optimization – søgemaskineoptimering)? Jo, det er det – men …. Jeg har lavet en søgeordsanalyse i forbindelse med skrivningen af denne artikel. Her fandt jeg, at der er 880 søgninger på søgeordet/søgefrasen ”SEO Optimering” om måneden. Da min artikel netop handler om at bruge de ord, som folk googler, så er der ingen vej udenom dobbeltkonfekt denne gang. “Søgeords optimering” og “søgeord optimering”  har pr. 12/8 2022 ifgl. Ahrefs 670 søgninger tilsammen. Så deeeet …

Søgeordsoptimering – hvor skal søgeordet stå?

Dit søgeord skal fremgå af følgende elementer

  • Sidens URL
  • Sidens titel
  • Sidens H1-overskrift
  • Gerne også af H2- og H3-overskrifter. Bemærk at dette afsnit starter med “Søgeordsoptimering” i H2-overskriften. Hvis det ikke var for min forfængelighed, kunne jeg også have brugt varianten “søgeord optimering” som mange danskere googler.
  • Brødteksten (ikke noget med at strø søgeordet ud på hver anden linje – det skal være naturligt)
  • I starten af titel-tagget
  • I starten af (meta)beskrivelsen

SEO optimering af søgeord i begyndelsen-titel url og beskrivelse Hvis du bruger WordPress, skal du bruge et plugin for at kunne påføre title tag og metabeskrivelse. Mine foretrukne plugins til formålet er RankMath og Yoast SEO.

Hvor skal relaterede ord og evt. spørgsmål med søgeordet fremgå?

Brug relaterede søgeord i brødtekst og måske i overskrifter. Har du et spørgsmål med søgeordet i (og hvis dette spørgsmål ikke er dit primære søgeord/-frase), så har jeg gode erfaringer med at skrive spørgsmålet i en h2-overskrift og besvare det i den efterfølgende brødtekst. Hvis det er muligt, så besvar gerne spørgsmålet i en nummereret punktopstilling. Herunder kan du se, hvordan det er lykkedes mig at opnå det særligt fremhævede uddrag eller ’rank zero’ på Google med den metode. Disse uddrag bliver vist over alle de øvrige søgeresultater på Google ved søgning: Google featured snippet med spørgsmål i h2 overskrift - SEO Hvordan?

Kvalitet og kvantitet ved søgeordsoptimering

Tekstkvalitet ved optimering til søgeord

En af de ting, søgemaskinerne lægger mærke til, er brugersignaler. De vil nemlig gerne levere relevant indhold til deres brugere. Derfor er det vigtigt, at teksten er af god kvalitet. Søgeordet skal således kun indgå naturligt. Fald ikke for fristelsen til at gentage søgeordet ustandseligt. Her kommer nogle tommelfingerregler:

  • Brug mange afsnit, så teksten bliver let at overskue.
  • Brug punktopstillinger, hvor det giver mening.
  • Brug overskrifter, der passer til afsnittene og gerne også ”sælger” indholdet. Læseren skal gerne kunne forstå indholdet i grove træk ved at skimme overskrifter.
  • Teksten skal være letlæselig og svære ord skal forklares.
  • Teksten skal være unik og ikke brugt andre steder på egen eller andres hjemmesider.
  • Sørg for at gå i dybden med dit emne og besvar alle din læsers spørgsmål.
  • Brug H1, H2 og H3 overskrifter.

Tekstmængde ved optimering til søgeord

Denne her er jeg ikke skråsikker på, idet jeg hører SEO-eksperter udtale forskellige observationer og holdninger. Det har været sådan, at hvis man skal gøre sig forhåbninger om at slå konkurrenterne i Google, skulle man skrive længere (flere ord) end dem. Generelt er tyndt indhold ikke Google’s kop te, så sørg for, at indholdet lever op til kvalitetskravene nævnt ovenover. Der skal være kød på. Men hvis emnet ER lillebitte og kort at besvare – så må teksten også være derefter. Bare sørg for at komme til bunds i emnet.

Brug billeder, lyd og video

Der kan være en tendens til, at Google favoriserer godt indhold, der er suppleret med alternative måder at konsumere indholdet på. Det kan være i form af lydfiler (oplæsning af teksten) og video. Et andet kneb til at få dine søgeord ind i teksten på er at bruge søgeordet i filnavnet på et billede. Læs også guiden om korrekt navngivning af billedfiler til SEO. Ved brug af billeder (brug altid mindst ét billede) er det vigtigt at huske at udfylde alt-teksten. Her bør søgeordet også indgå. Hvis du f.eks. ved, at brugerne staver dit søgeord forkert i søgemaskiner, kan du bruge alt-teksten til at indsætte søgeordet i den forkert stavede form. Husk også at beskrive billedet i alt-teksten. Det er det, den er beregnet til. F.eks. anvendes disse af skærmoplæsere til at beskrive billeder for synshæmmede.

Brug interne links med søgeordet (kæmpe søgeordsbooster)

Et andet MEGET effektivt element i optimering af et søgeord er at linke til siden fra andre sider – med søgeordet som ankertekst. Hvis du ved, at din hjemmeside har søgeordet stående på andre sider, er det vigtigt at de linker til denne side. Kan du ikke kan huske, hvor søgeordet står på din hjemmeside, så brug Google og søg sådan her: Site:dinhjemmesidesnavn.dk søgeordet

Opfordring til at hente den ultimative hjemmesideguide. Tilmelding til nyhedsbrevet kræves.

Hold teksten opdateret og find nye relaterede søgeord

Når din tekst har været online et stykke tid, kan du bruge Google Search Console til at undersøge, hvilke ord din side bliver fundet på.

  1. Klik på Performance
  2. Marker (rapporten) Impressions
  3. Find siden under pages
  4. Klik på tallet under Total Impressions
  5. På det næste skærmbillede klikkes på Queries, hvorunder der vises en liste over de søgeord, der har givet visninger i Google

Markér impressions i rapporten performance Find flere soegeord i google seach console Liste over søgeord med impressions De nye ord, du finder i listen her, er måske og måske ikke relevante at supplere din tekst med. Det vurderer du selv bedst. God arbejdslyst med at skrive dine SEO-tekster!

De allerbedste hilsner

Rikke Ekelund

Skribent

Artiklen her er skrevet af mig. Jeg hedder Rikke Ekelund, og det er primært mig, der skriver her på bloggen. Til dagligt arbejder jeg som freelance webdesigner med at bygge hjemmesider til mine kunder, som jeg også hjælper med drift og support.

4 Kommentarer

  1. Charlotte

    Kære Rikke
    Superfedt at følge med hos dig 🙂
    Det her er faktisk lige hvad jeg netop sidder og har brug for, så det vil jeg fluks kaste mig over.
    Mange tak <3
    Kh Charlotte

    Svar
    • Rikke Ekelund

      Kære Charlotte
      Tusind tak for din dejlige kommentar <3 Hvor er det fedt at høre, at du kan bruge min guide!
      Selv tak!
      Kh Rikke

      Svar
  2. Bjarne Oldrup

    “Herunder kan du se, hvordan det er lykkedes mig at opnå det særligt fremhævede uddrag eller ’rank zero’ på Google med den metode.”

    Flot og inspirerende arbejde! Helt klart et område der er værd at kæle lidt for 🙂

    Svar
  3. Rikke Ekelund

    Hej Bjarne

    Mange tak skal du have. Jeg håber at høre fra dig, om arbejdet kaster bedre resultater af sig.

    Bedste hilsner
    Rikke

    Svar

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Læs også…

Effektiv håndtering af brugerroller og tilladelser i WordPress

Effektiv håndtering af brugerroller og tilladelser i WordPress

Når du driver en hjemmeside, er det afgørende at have styr på brugerroller og tilladelser, især for større virksomheder og dem, der opererer internationalt. Dette sikrer ikke kun din hjemmesides sikkerhed og integritet, men hjælper også med at definere hvert...

Evaluer din hjemmeside i 5 trin

Evaluer din hjemmeside i 5 trin

Hvad siger din hjemmeside om dig? Hvis dette spørgsmål er svært at besvare, eller hvis du ikke er sikker på, om du selv kan lide svaret, så er her en hurtig guide til, hvordan du kan evaluere din hjemmeside. Hvis den eneste indtryk en person havde af dig eller din...